Original title:
Analýza obalových technologií pro balení nealkoholických nápojů
Translated title:
Analysis of packaging technologies for packaging soft drinks
Authors:
NOVÁK, Martin Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Hlavním cílem bakalářské práce je provedení analýzy obalových technologií pro balení nealkoholických nápojů z hlediska vhodnosti pro realizaci logistických operací, logistických nákladů, respektování potřeb zákazníka a vlivu na životní prostředí. Dílčím cílem je stanovení kritických faktorů současných obalových technologií v nápojovém průmyslu a návrh opatření pro zajištění optimalizace systému balení nealkoholických nápojů. V práci jsou analyzovány současné metody obalových technologií a náklady na jejich pořízení. Dále jsou analyzovány náklady na jeden kus vlastního obalu. Posléze je navrhován inovativní systém výroby nealkoholických nápojů pomocí postmixových zařízení. Tato zařízení budou umístěna přímo v maloobchodních prostorách a budou obsluhována přímo zákazníky. Hlavním přínosem této technologie je úspora nákladů na výrobní zařízení, vlastní výrobu nealkoholických nápojů a na obalový materiál. Zákazníkům bude umožněno opakovaně využívat své vlastní obaly. Tento fakt bude mít za následek snížení konečné ceny nápoje pro spotřebitele a snížení zátěže pro životní prostředí minimalizací spotřeby obalových materiálů.The main objective of this thesis is an analysis of packaging technologies for packaging of soft drinks from aspect of suitability of logistics operations, logistics costs, respecting the customer's needs and the impact on the environment. Secondary objective will be the formulation of the critical factors determining the current packaging technology in the beverage industry in order to be able to propose measures to ensure the optimization of producing and packaging soft drinks. Results of the thesis came to the fact, that it would be appropriate to create a completely new system of producing and packaging soft beverages. Beverage itself would be produced by postmix technology. The postmix device would be placed directly into the markets. The customers will have the possibility to choose to use their own bottle or bottle provided from the selling machine attached to the postmix device. This means that the bottle will be used more times and the final price of the product will decrease. The customer will pay only for beverage itself not for the bottle, which costs make more than 3 times more than own beverage. Using this technology is mainly suitable for newly incoming sellers, which do need to gain an market advantage and also decrease the starting costs.
Keywords:
beverages; logistics; packaging industry; postmix technology; supply chain; dodavatelský řetězec; logistika; nápojový půmysl; obalové materiály; postmixová technologie Citation: NOVÁK, Martin. Analýza obalových technologií pro balení nealkoholických nápojů. České Budějovice, 2011. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Ekonomická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/18588