Original title:
Podstata navigační metody RVSM a její aplikace v evropském vzdušném prostoru.
Translated title:
The substance of the RVSM navigation method and its application in European airspace.
Authors:
Pergl, Kamil ; Ptáček, Pavel (referee) ; Vosecký, Slavomír (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Prostorová navigace RNAV a metoda snižování minim vertikálních rozstupů RVSM jsou významným krokem, učiněným v řešení problematiky kapacity vzdušného prostoru. Jejich zavedením dochází k optimalizaci struktury vzdušného prostoru a jeho využití. V současné době jsou tyto metody v evropském vzdušném prostoru zavedeny a postupy s nimi spojené jsou platné. Práce popisuje podstatu těchto navigačních metod, způsoby jejich zavádění a zejména postupy s nimi spojené. Cílem této diplomové práce je vytvořit kvalifikovaný rozbor navigační metody RNAV a RVSM a možností i směru jejich aplikace v evropském vzdušném prostoru. Práce je určena jako učební pomůcka pro samostudium pilotů a studentům specializace Letecký provoz.
Area navigation RNAV and reducing vertical separation minimum RVSM methods are both considerable phase of high air traffic density issue solution. By implementation of these methods the optimization of airspace is achieved. In present the RNAV and RVSM procedures are implemented in European airspace and the procedures of these metods are valid. Thesis sumarizes the substance of these methods, its implementation and especially procedures they are connected with. The purpose of this thesis is to form qualified analysis of RNAV and RVSM methods and to desctibe its feasibility and its trends in European airspace. The thesis is intended as an educational aid for pilots and aerospace engineering students self-study.
Keywords:
Area navigation; B-RNAV; P-RNAV; reduced vertical separation minimum; RNAV; RVSM; B-RNAV; P-RNAV; Prostorová navigace; RNAV; RVSM; snížení minim vertikálních rozstupů
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/6061