Original title:
Zástavba turbovrtulové pohonné jednotky do malého dvoumístného letounu
Translated title:
Turboprop powerplant installation into small twoseater airplane
Authors:
Kövér, Ondřej ; Jebáček, Ivo (referee) ; Juračka, Jaroslav (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce se zabývá problematikou zástavby turbovrtulového motoru do malého dvou-místného letounu. V první části práce jsou uvedeny důvody, proč je zástavba turbovrtulové po-honné jednotky do malého letounu zvažována. Následně je celý letoun charakterizován, je prove-den výběr vhodného motoru, vrtule a hmotový a centrážní rozbor. Pro vybraný motor a vrtuli jsou v kapitole 6 s uvážením náhradní analytické poláry spočítány letové výkony. V kapitole 7 násle-duje výpočet obratové a poryvové obálky a vyšetření největšího kladného a záporného násobku. Na výpočet obálek navazuje výpočet zatížení motorového lože od letových a pozemních případů. V kapitole 9 je řešen konstrukční návrh motorového lože, problematika umístění potřebných prv-ků motoru a návrh vstupní a výstupní soustavy. Celou práci uzavírá pevnostní výpočet motorové-ho lože a výpočet uložení konstrukce do motorové přepážky.
The diploma thesis deals with the problem of application of turboprop engine to a small 2-seater airplane. In the first part, reasons why the application is in considered are stated. Then, the air-plane is characterised, the choice of the most suitable engine, propeller and the weight analysis is made and the centres of gravity are calculated. For chosen engine and propeller, in chapter 6, the flight performance is calculated. In chapter 7 follows calculations of flight envelopes and the lim-it positive and negative load factor is stated. Flight envelopes calculations are followed by the calculation of engine mount loads of flight and ground cases. In chapter 9, the design of engine mount, inlet and outlet system and positioning of important elements are solved. The design part is followed by strength analysis of engine mount and its attachment into engine partition.
Keywords:
CS-23; engine mount; Engine mounting; FEM analysis; flight enve-lopes; flight performance.; strength analysis; TP 100; turboprop engine; CS-23; letové obálky; letové výkony.; MKP analýza; motorové lože; pevnostní výpočet; TP 100; turbovrtulový motor; Zástavba motoru
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/81402