Název:
Ženský akt v malbě na počátku novověku v Zaalpí
Překlad názvu:
The Female Nude in Paintings at the Beginning of the Modern Age in Over-Alps
Autoři:
KLIMTOVÁ, Eva Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Ve své bakalářské práci Ženský akt v malbě na počátku novověku v Zaalpí se zabývám uměleckým kánonem zobrazování žen od starověku do baroka. Věnuji se malbám manýristického malíře Hanse von Aachena, který se svými díly přináší významné inovace proti ustálené ikonografii aktu. Mým záměrem je vyvrátit tradiční vnímání modelek ženských aktu jako prostitutek a poukázat na skutečnost, že se v tomto žánru objevují i podoby žen z vyšší společenské vrstvy. Hlavní důraz kladu na identifikaci portrétovaných osob, členů umělcovy rodiny, v prvé řadě na manželku H. von Aachena, Reginu di Lasso. Obrazy s akty jsem rozdělila podle témat na dva okruhy. První kategorie obsahuje žánrové obrazy, které byly privátního charakteru. Mytologie a alegorie určené císařovi Rudolfu II. Hasburskému jsou uvedeny v druhé části. Cílem mé práce je vysvětlit zobrazení aktu vdaných žen - manželek umělců - v manýristickém umění, které svou přítomností v obraze a nezastřenou identitou otevřeně kontrastují s ideálem křesťanské vzorné manželky, tak jak jej formulovala dobová mravoučná literatura.This bachelor work The Female Nude in Paintings at the Beginning of the Modern Age in Over - Alps deals with the artistic canon portrayal of women from antiquity to the Baroque. I focus on paintings of mannerist painter Hans von Aachen, who with his works brings significant innovation against the established acts iconography. My intention is to refute the traditional perception of female act models as prostitutes and point out to the fact that in this genre, there are also paints of women from higher social strata. The main emphasis is placed on the identification of the persons portrayed, the artist's family members, primarily for the wife of H. von Aachen, Regina di Lasso. Pictures of the acts are divided by themes into two sections. The first category includes genre paintings of private character. Mythologies and allegories intended for the Emperor Rudolf II. Hasburg are listed in the second part. The aim of this work is to explain the display of acts of married women - wives of artists - in the Mannerist art who with their presence in the paintings and their undisguised identity openly contrast with the ideal of Christian exemplary wife, as it was formulated by the contemporary moral literature.
Klíčová slova:
Hans von Aachen; malírský kánon; Regina di Lasso; ženský akt; female nude; Hans von Aachen; painter´s canon; Regina di Lasso Citace: KLIMTOVÁ, Eva. Ženský akt v malbě na počátku novověku v Zaalpí. České Budějovice, 2011. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Filozofická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/21625