Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Určení zdrojů rizik při přepravě nebezpečných látek na silnicích a návrh opatření na snížení ztrát a škod na veřejných aktivech
Original title:
Určení zdrojů rizik při přepravě nebezpečných látek na silnicích a návrh opatření na snížení ztrát a škod na veřejných aktivech
Translated title:
Identifying the Sources of Risk Related to Road Transport of Hazardous Substances and a Proposal of Measures for Reducing Losses on Public Assets
Authors:
Poul, Adam ; Hrabová, Kristýna (referee) ; Martincová, Jana Victoria (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce se zabývá riziky přepravy nebezpečných věcí po silnici. Úvodní část se věnuje související legislativě České republiky a dále legislativě mezinárodní. V Evropské únii je přeprava nebezpečných věcí upravena především Evropskou dohodou o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí (ADR). V rozmezí let 2002 až 2019 diplomová práce analyzuje a popisuje statistiku dopravních nehod s účastí nebezpečných věcí. Další část se zabývá charakteristikou zdrojů rizik dopravních nehod, a při aktivaci rizika jsou popsány možné dopady dopravní nehody a následného úniku nebezpečných věcí. Při naplňování cílů práce byla zjištěna shoda v příčinách dopravních nehod ve statistikách a v odborné literatuře, přičemž v 80 % případů se jedná o zavinění chybou lidského faktoru. Analýzou souboru 10 velkých nehod s přítomnosti nebezpečných věcí pomocí modifikované metody „What, if“ byly identifikovány dopady na veřejná aktiva. Na základě těchto identifikovaných dopadů byla navrhnuta opatření, která by byla vhodná ve veřejném zájmu aplikovat.
The master‘s thesis focuses on the risks of transporting dangerous goods by road. The introductory part deals with related legislation of the Czech Republic is analyzed, followed by international legislation. In the European Union, the transport of dangerous goods is regulated primarily by the European agreement concerning the International carriage of dangerous goods by road (ADR). Between 2002 and 2019, master‘s thesis analyzes and describes the statistics of traffic accidents with the presence of dangerous goods. Furthermore, this master‘s thesis also analyzes the characteristics of the sources of traffic accident risks, and when activating the risk, the possible effects of traffic accidents and subsequent leakage of dangerous goods are described. In fulfilling the aims of the master‘s thesis, agreement was found in the causes of traffic accidents in statistics and in the literature in the fact that in 80% it is the fault of the human factor. Analysis of a set of 10 large accidents with the presence of dangerous goods using a modified "What, if" method identified impacts on public assets. Based on these identified impacts, measures were proposed that would be appropriate to apply in the public interest.
Keywords:
dangerous goods; European agreement concerning the International carriage of dangerous goods by road (ADR).; Risk; road accident; road transport; dopravní nehoda; Evropská dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí (ADR).; nebezpečné věci; Riziko; silniční přeprava
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/195626