Original title:
Paulo Freire a jeho vliv na vývoj pedagogického myšlení
Translated title:
Paulo Freire and his Influence on the Development of Educational Thought
Authors:
LEDVINKOVA, Magda Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá dílem brazilského edukátora Paula Freire, který proslul v oblasti informální a populární edukace s jejím zaměřením na dialog a zájmem o utlačované. V první kapitole přibližuji osobní i profesní život Paula Freire a dobový kontext ovlivňující jeho pedagogické názory. V druhé kapitole popisuji jeho inovativní metodu alfabetizace, kterou rozvinul ve své rodné zemi Brazílii, kde byl konfrontován s masovým analfabetismem. Dále shrnuji stěžejní myšlenky jeho klíčové knihy Pedagogika utlačovaných, která je jedním z nejcitovanějších textů v oblasti edukace především v Latinské Americe, Africe a Asii. Ve třetí kapitole se zabývám Freireho vlastní teorií výchovy a vzdělávání vycházející z kritiky tradičního školství. Tradiční koncept označuje termínem ?bankovní edukace?. Na základě kritiky bankovního konceptu navrhuje svůj vlastní. Ten nazývá ?problematizující edukací?. V závěru jsou nastíněny některé z kritických ohlasů, především problematika vnucování vědomostí.The thesis deals with the work of Brazilian educator Paulo Freire, who became particulary popular with informal eduacation with his emphasis on dialogue and his concern for the oppressed. The first part introduces Paulo Freire's personal and professional life and the contemporary context that influenced his educational views. The second part describes Freire's innovative literacy method he developed in his native country Brazil, where he was confronted with mass illiteracy. Next it describes the key ideas of his seminal book Pedagogy of the Oppressed, which is currently one of the most quoted texts in the field of education especially in Latin America, Africa and Asia. The third part deals with Freire's own theory of education based on the critique of traditional education. He uses the term ?banking education? for traditional concept of education. On basis of his criticism of banking education he proposes his own concept of education. He calls it ?problem-posing education?. The conclusion outlines some of the critical responses, especially the issue of imposition of knowledge.
Keywords:
banking education; conscientization; critical consciousness; dialogue; education; Key words: Paulo Freire; literacy method; Pedagogy of liberation; Pedagogy of the Oppressed; problem posing; the problem of knowledge imposition; bankovní edukace; dialog; konscientizace; kritické vědomí; metoda alfabetizace; osvobozující pedagogika; Paulo Freire; pedagogika utlačovaných; problematizující pedagogika; problém vnucování vědomostí Citation: LEDVINKOVA, Magda. Paulo Freire a jeho vliv na vývoj pedagogického myšlení. České Budějovice, 2011. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/17175