Original title:
Studie dynamických účinků na mostní konstrukci od pohyblivého zatížení
Translated title:
Study of dynamic effect on a bridge structure with moving loads
Authors:
Zavřelová, Michaela ; Martinásek, Josef (referee) ; Vlk, Zbyněk (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Cílem diplomové práce je dynamická parametrická studie železničního mostu na dynamické účinky přejezdu vysokorychlostních vlakových souprav pomocí modelu zatěžovacího vlaku HSLM-A po železničním mostě. Výpočtový model je zpracován v softwarech RFEM 5.29.01 s modulem RF-MOVE a v prereleasové verzi RFEM 6 a RSTAB 9 jako 2D prutový v rovině XZ. Dále jsou vytvořeny statické zatěžovací stavy a modely zatížení LM 71 a HSLM-A. Model zatížení HSLM-A je zpracován pro universální vlaky A1-A10, jež každý přejede železniční most celkem 15 rychlostmi v rozmezí 120 km/hod – 400 km/hod. V rámci diplomové práce je provedena detailní parametrická studie závislosti maximálních deformací a zrychlení uzlu ve směru Z na rychlostech jednotlivých vlakových souprav. V parametrické studii je použita modální a časová analýza. Součástí diplomové práce je určení oblasti rezonance.
The goal of the master thesis is a dynamic parametric study on the dynamic effects of high-speed train using the HSLM-A load model on a railway bridge. The calculation model is processed, in RFEM 5.29.01 with RF-MOVE module and prerelease versions RFEM 6 and RSTAB 9, as a 2D member in the XZ plane. Furthermore, static load cases and load models LM 71 and HSLM-A are created. The HSLM-A load model is processed for universal trains A1-A10, which each cross the railway bridge at a total of 15 speeds ranging from 120 km/h to 400 km/h. A detailed parametric study of the dependence of the maximum deformation and acceleration in the Z direction on the speeds of each train set is performed. Modal and time history analysis is used in the parametric study. Part of the work is to determine the resonance region.
Keywords:
acceleration; deformation; Dynamic analysis; dynamic effects; eigenfrequency; eigenperiod; Lehr damping constant; linear implicit Newmark method; linear modal method; load combination; load model; load train; modal analysis; mode shapes; moving load; Raileigh damping model; railway bridge; RFEM; RSTAB; time analysis; train set; universal train; deformace; Dynamická analýza; dynamické účinky; kombinace zatížení; Lehrova tlumicí konstanta; lineární implicitní Newmarkova metoda; lineární modální metoda; model zatížení; modální analýza; pohyblivé zatížení; Raileighův model útlum; RFEM; RSTAB; universální vlak; vlaková souprava; vlastní frekvence; vlastní perioda; vlastní tvary; zatěžovací vlak; zrychlení; časová analýza; železniční most
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/244658