Original title:
Son-Rise jako nová alternativní metoda v přístupu k dětem s autismem
Translated title:
Son-Rise as a New Alternative Method of Approach to Children with Autism
Authors:
GÓRNÁ, Petra Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá Son-Rise programem a rodinou, která touto metodou vychovává syna s autismem. Předkládá ucelené informace o dané problematice. Teoretická část je rozdělena do dvou hlavních celků. První je věnován historii a současnému pohledu na autismus. Je zde popsána triáda základních charakteristických oblastí, ve kterých se postižení projevuje. V první části je věnována pozornost i terapiím, které se používají v České republice. Druhá část práce je komplexní popis Son-Rise metody v práci s autistickými dětmi. Popisuje historii, vznik, principy a cíle Son-rise metody. Zabývá se terapeutickým týmem, podpůrným systémem pomoci a vzdělávání v Son-Rise programu a nastiňuje situaci v České republice. V praktické části je popsán cíl, metodika, zkoumaný soubor a výsledky výzkumu. Celá práce je zakončena diskusí a závěrem. Cílem práce je seznámit širokou veřejnost s využitím Son-Rise metody v rodině, která její pomocí vychovává syna s autismem. V práci je uplatněn kvalitativní výzkum. Je zde použita metoda dotazování, technika polořízeného rozhovoru s rodiči dítěte i vlastní zkušenosti z pozorování. Práce by mohla být vhodným materiálem pro rodiče dětí s autismem i odborníky zabývající se problematikou autismu. Práce by měla vyvolat zájem i z řad studentů, potenciálních terapeutů.The thesis deals with Son-Rise program and with a family who applies this method to raise a son with autism. This work presents consistent information about the above mentioned issue. Theoretical part is divided into two main parts. The first part focuses on history and present view of autism. A triad of elementary characteristic areas in which the disease appears is described here. In the first part attention is given to therapies that are used in the Czech Republic. The other part is a complex description of Son-Rise method used in working with autistic children. It describes history, origin, principles and objectives of Son-Rise method and deals with therapeutic team, support system of help and education in Son-Rise program and outlines the situation in the Czech Republic. The practical part involves the objective, methodology, sample and research results. The whole thesis is completed by the discussion and conclusion. The objective of the work is to introduce Son-Rise method in the family who raises a son with autism to general public. Qualitative research is applied in the thesis. The method of questioning, the technique of a semi-controlled interview with parents of the child and my own observation experience are used there. The thesis may become suitable material for both parents of autistic children and experts dealing with the issue of autism. The work should also generate interest among students, potential therapists.
Keywords:
autism; Son-Rise Program; therapy; autismus; Son-Rise program; terapie Citation: GÓRNÁ, Petra. Son-Rise jako nová alternativní metoda v přístupu k dětem s autismem. České Budějovice, 2011. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/22773