Original title:
Zrakové vnímání řidiče v dopravním provozu
Translated title:
Eye Perception of Drivers in Traffic
Authors:
Vorálková, Kateřina ; Plch, Jiří (referee) ; Sedlák, Robert (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Cílem diplomové práce je posouzení a shrnutí vnímání řidiče v dopravním provozu z hlediska psychologie a jeho ovlivňování různými aspekty a z toho vyplývající dopady při řízení vozidla. Dále se jedná hlavně o popis zrakové soustavy a popis světla, jako činitele podstaty vzniku zrakového vjemu. V práci jsou rovněž uvedeny dva experimenty týkající se reakční doby a psychické reakce řidiče v závislosti na požitém alkoholu. Výsledky prvního testu reakční doby při rozjezdu na světelné křižovatce byly jen potvrzením již uvedených hodnot z různých publikací a z internetu. Výsledky druhého testu, který byl zaměřen na psychickou reakci v závislosti na objemu požitého alkoholu, by pro mnohé mohly být překvapivé.
The aim of thesis is a summary and assessment of perception of drivers in traffic from the view of psychology and its influence on various aspects and the resulting effects on driving. Furthermore, it is mainly a description of the visual system and the description of light as factor of visual perception. The thesis also presents two experiments refer to the reaction time and mental reactions of driver, depending on drank out alcohol. Results of the first test of reaction time starting at the traffic lights were just a confirmation of the mentioned values from different publications and the Internet. The results of the second test, which was focused on the emotional reaction depending on the amount of ingested alcohol would be surprising to many.
Keywords:
eyesight; Light; perception; psychology; reaction time.; psychologie; reakční doba.; Světlo; vnímání; zrak
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/11092