Original title:
Rozvoj sebeprožívání a osobnostní zrání u studentů psychologie a jiných pomáhajících profesí
Translated title:
The development of self-reflection and maturation of the students of psychology and other helping professions.
Authors:
SOUČKOVÁ, Michaela Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá důležitostí zrání osobnosti a rozvojem sebepojetí při studiu psychologie a jiných pomáhajících profesí v souvislosti s budoucí zodpovědností a osobnostních nároků tohoto povolání. V teoretické části práce zachycuje nejdůležitější vývojové mezníky v utváření osobnosti, které podmiňují dosažení zralosti u osob vykonávajících pomáhající profese. V práci se objevuje téma utváření identity a sebepojetí jako další důležitý aspekt při tvorbě osobnosti. Dále je zde popsána motivace, její význam a některá její specifika v rámci pomáhajících profesí. Praktická část zkoumá, na základě kvalitativního výzkumu u studentů vybraných oborů, vývoj motivace ke studiu a představy o vykonávání budoucí pomáhající profese. Dále pak jak poznatky a zkušenosti získané při studiu dokáže student zužitkovat ve svém každodenním osobnostním či profesním životě a jak se tento vliv odráží v sebereflexi jeho fungování.This thesis focuses on the importance of personality maturation and development of self-concept in the study of psychology and other helping professions, in connection with the future responsibilities and personal demands of the profession. The theoretical part shows the most important developmental milestones in the formation of personality that makes people reach maturity in performing helping professions. The work is a recurring topic of identity formation and self-esteem as a further important aspect in the development of personality. Are described here as motivation, its importance and some of its specifics in the helping professions. Examines the practical, based on qualitative research among students of selected subjects, the development of motivation for learning and ideas about the future performance of helping professions. Furthermore, as knowledge and experience gained in studying the student can utilize in your daily celebrity and professional life and how these effects reflects the self- reflection of its functioning.
Keywords:
development; identity; maturation; motivation; personality; self-reflection; identita; motivace; osobnost; sebereflexe; vývoj; zrání Citation: SOUČKOVÁ, Michaela. Rozvoj sebeprožívání a osobnostní zrání u studentů psychologie a jiných pomáhajících profesí. České Budějovice, 2011. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/19805