Original title:
Nádraží VRT letiště Brno Tuřany
Translated title:
HST Station at the Airport Brno Tuřany
Authors:
Svobodová, Lenka ; Kyselka,, Mojmír (referee) ; Nový, Alois (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Tématem diplomové práce je nádraží vysokorychlostní trati. Stavební parcela se nachází v jihomoravském kraji, přesněji v městské části Brno-Tuřany. Dům je řešen jako samostatně stojící dvoupodlažní objekt umístěný na mostě nad tratí. Hmota domu je tvořena dvěma ořezanými kvádry, které jsou vůči sobě zrcadlově otočeny. Hmotou obou částí objektu prostupují prosvětlující pruhy, jehož tvar také vychází z ořezaného kvádru a vystupuje nad okolní povrchy. Jsou v něm umístěny vertikální komunikace, což cestujícím usnadňuje orientaci, protože jsou viditelné i vně objektu. Toto uspořádání jednotlivých hmot tak symbolizuje oba směry, z nichž přijíždějí na nádraží rychlovlaky. Uprostřed objektu je umístěna odjezdová a příjezdová hala, jejíž světlá výška je totožná s výškou objektu. Halu obklopují provozní prostory nádraží, které jsou umístěny ve dvou podlažích. Obvodový plášť i střecha jsou neseny rámovou konstrukcí z rovinných příhradových nosníků. Konstrukce fasády je tvořena rámovým systémem Wicona. Obvodový plášť je obložen dílci z tahokovu.
Main topic of this Masters Thesis is design of railway station for high speed line railway. Building site is situated in East Moravian region in the district of Brno-Tuřany. The building is designed as a detached two-storey object standing on the bridge over the railway. Mass of the building consists of two trimmed blocks which are mutually mirrored. The mass of both parts of the building is pervaded by illuminating stripe. Its shape is also based on the shape of trimmed block and rises over the surrounding surfaces. There are placed vertical paths in the stripes. It helps passengers in orientation because these are visible even from the outside of the building. This arrangement of individual masses symbolizes both direction of the arrival of trains to the station. There is placed arrival and departure hall in the middle of the object. Its height is similar to the height of the object itself. The hall is surrounded by the service facilities of the railway station situated on two floors. The supporting structure is made of steel. Both peripheral housing and roof are supported by the frame construction consisting of planar lattice beams. Construction of the façade is composed of frame system Wicona. The peripheral housing is tiled with panels of expanded metal.
Keywords:
bridge structure; Brno; expanded metal; frame system Wicona; high-speed railway; lattice structure; Railway station; retaining walls; strip windows; Tuřany; Brno; mostní konstrukce; opěrné stěny; pásová okna; příhradová konstrukce; rámová fasáda Wicona; rámová konstrukce; tahokov; Tuřany; Vlakové nádraží; vysokorychlostní trať
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/16888