Original title:
Rozvoj komunikačních dovedností prostřednictvím dramatických technik
Translated title:
Developing Communicative Skills through Drama Techniques
Authors:
ŽIŽKOVÁ, Barbora Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Má diplomová práce se zabývá rozvojem komunikačních dovedností prostřednictvím dramatických technik. V teoretické části se zabývám možností využití dramatických technik ve škole obecně i přímo v hodinách anglického jazyka. Snažím se vysvětlit největší výhody a nevýhody využití dramatických technik. Zabývám se také rolovou hrou jako základní dramatickou metodou a opravováním chyb během dramatických technik. Následuje pak definice pojmu komunikační dovednost a vysvětlení, jak komunikační dovednosti definuje RVP a SERRJ. V praktické části se věnuji nejprve charakteristice školy a třídy, ve které jsem prováděla výzkum. Následuje popis čtyř aktivit, které jsou založeny na dramatických technikách a zároveň jsou vhodné k rozvoji komunikačních dovedností u žáků. Mou snahou bylo, aby aktivity zapadaly do sylabu výuky dané třídy. Cílem práce je ukázat teoretická východiska a praktické využití dramatických technik a zjistit, zda jsou dramatické techniky skutečně vhodné pro rozvoj komunikačních dovedností u žáků. My Diploma Thesis deals with developing communicative skills through drama techniques. In the theoretical part I concern myself with the use of drama techniques at school in general and also in English lessons. I am trying to demonstrate the greatest advantages and disadvantages of using the drama techniques. I also deal with role play as a basic drama method and with correcting mistakes during drama techniques in the class. This is followed by the definition of the term communicative skill and explanation of how communicative skills are defined in the Framework Educational Program and in the Common European Framework of Reference for Languages. The practical part deals with the characteristics of the school and the class in which I did my research. This is followed by the description of four activities that are based on the drama techniques and are also suitable for developing communicative skills. I was trying to fit these activities into the English syllabus of the particular class. The aim of the Diploma Thesis is to show the theoretical basis and practical use of the drama techniques and to decide whether the drama techniques are really suitable for developing communicative skills of the students.
Keywords:
communicative skills; drama techniques; teaching English; dramatické techniky; komunikační dovednosti; výuka anglického jazyka Citation: ŽIŽKOVÁ, Barbora. Rozvoj komunikačních dovedností prostřednictvím dramatických technik. České Budějovice, 2011. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/17758