Original title:
Vyhodnocení technicko-ekonomických parametrů pro rozšíření elektronického mýtného v ČR
Translated title:
Evaluation of Technical and Economic Parameters for the Expansion of Electronic Toll Collection in the Czech Republic
Authors:
Svatoš, Ivo ; Kudláček, Jaroslav (referee) ; Libertín, Josef (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Práce vyhodnocuje na základě běžně dostupných dat některé důsledky výkonového zpoplatnění dálnice D1 (dále jen D1) a dálnice D5 (dále jen D5). Zaměřuje se na zjištění potenciálních objízdných tras pomocí statistických dat celostátního sčítání dopravy (CSD). Na těchto trasách hodnotí změnu bezpečnosti provozu, která se mohla projevit změnou intenzity dopravy nákladních vozidel. Dále z hlediska dopravce hodnotí případnou ekonomickou výhodnost objíždění zpoplatněných tras. V závěru jsou uvedeny možné scénáře, jaké dopady by mělo rozšíření zpoplatněných úseků na výše zjišťované skutečnosti.
The work evaluated on the basis of commonly available data some of the implications of collection toll of highway D1 and D5. It focuses on identifying potential alternative routes by using statistics of national traffic census. On these routes it evaluates the changes of traffic safety, which can show the change of traffic intensity of trucks. Next part evaluates potential economic benefits of bypassing toll routes. In the end it notes possible scenarios of impacts extended toll zones to the above fact findings.
Keywords:
alternative route; annual average traffic intensity; chargeable route; electronic fee collection; toll charging; traffic safety; trucks; bezpečnost provozu; elektronický mýtný systém; nákladní vozidla; objízdná trasa; roční průměr dopravní intenzity; výkonové zpoplatnění; zpoplatněná trasa
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/22618