Original title:
Kresebné pojetí figury v pohybu u dětí na 1. stupni ZŠ
Translated title:
Drawing concept of figure in motion by children in primary school
Authors:
RANDÁČKOVÁ, Hana Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na vývoj kresby lidské figury v pohybu u dětí na 1.stupni ZŠ. Teoretická část je zaměřena na shrnutí poznatků vývojové psychologie, zejména je charakterizován vývoj dětí mladšího školního věku v jednotlivých vývojových etapách, a dále také poskytuje informace o výtvarném projevu dítěte a jeho vývojových stádiích. Praktická část zobrazuje výsledky zkoumání kreseb lidské postavy u dětí od 1.-5.třídy. Dále sleduje schopnost dítěte zachytit postavu v pohybu a její porovnávání, jakým způsobem se kresba lidské figury vyvíjí. Výsledky byly hodnoceny podle předem určených kritérií a následně vyhodnocovány.The diploma thesis deals with development of lower elementary school children human figure in motion drawing. The theoretical part of the thesis aims to summarize findings of developmental psychology, it especially describes development of younger school age children during particular stages of development, and further it provides information about child?s artistic expression and its development stages. The practical part of the thesis shows research results of human figure drawings of children from the 1st to the 5th grade. Furthermore, child?s ability to capture the figure in motion is observed and development of this capture is compared. Results were assessed according to criteria determined in advance, and subsequently analyzed.
Keywords:
Drawing; human figure; motion; period of lower elementary school age; profile; Kresba; lidská postava; období mladšího školního věku; pohyb; profil Citation: RANDÁČKOVÁ, Hana. Kresebné pojetí figury v pohybu u dětí na 1. stupni ZŠ. České Budějovice, 2011. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/17366