Original title:
Simulace přistání na Měsíci
Translated title:
Lunar Landing Simulation
Authors:
Filo, Jakub ; Prustoměrský, Milan (referee) ; Chudý, Peter (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
eng Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[eng][cze]
Cílem této bakalářské práce je vypočítat a vizualizovat optimální sestupovou trajektorii lunárního modulu. Pro tento účel byla s pomocí 3D enginu Godot vytvořena aplikace, která vizualizuje sestupovou trajektorii a polohu lunárního modulu z datové sady. Naměřené souřadnice byly získány digitalizací grafů z letového plánu mise Apollo 11, který publikovala NASA. Následně byla vypočtena optimální trajektorie a tato porovnána s naměřenými historickými daty z přistání na Měsíci mise Apollo 11. S vytvořenou aplikací je možné interaktivně vizualizovat rozdíly mezi optimálními sestupovými trajektoriemi.
The goal of this bachelor thesis is to compute and visualize lunar module's optimal descent trajectory. An application for the visualization of the descent trajectory and lunar module's position from dataset was developed with the use of a 3D engine Godot. The measured coordinates were acquired through digitization of graphs from the NASA published Apollo 11 flight plan. Subsequently the optimal trajectory was computed and compared with the measured historical data from Apollo 11 Lunar landing. Using the designed application it is possible to interactively visualize the differences between optimal descent trajectories.
Keywords:
Apollo 11; Bocop; Godot Engine; optimální trajektorie; optimální řízení; přistání na Měsíci; vizualizace trajektorie letu; Apollo 11; Bocop; flight trajectory visualization; Godot Engine; Lunar landing; optimal control; optimal trajectory
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/180226