Original title:
Optimalizace návrhových parametrů výškového řešení
Translated title:
Optimization of design parameters of vertical alignment
Authors:
Mahdal, Jan ; Seidler, Tomáš (referee) ; Smělý, Martin (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Práce se zaměřuje na zmapování dosavadního postupu při výpočtu parametrů pro výškové řešení intravilánových a extravilánových komunikací, včetně ověření platné metodiky a následného porovnání s provedenými výpočty. Práce si klade za cíl poukázat na možné chybné postupy ve výpočtech uvedených v normách a vysvětlení jejich nevhodnosti pro potřeby návrhu. Výsledkem práce je nejen optimalizace metodiky výpočtu zejména pro výškové vypuklé zakružovací oblouky, ale také úprava tabulky nejmenších poloměrů těchto výškových oblouků.
The thesis is focused on mapping the up-to-date progress of urban and rural roads vertical alignment calculation, including verification of valid metodology and subsequent comparison with calculations already performed. Aim of the thesis is to highlight possible incorrect procedures within the computations listed in standards, and explain their inappropriateness concerning particular designs. The study should result not just in the optimalization of computing metodology (especially for crest vertical curves), but also in adjustment of the table containing the smallest radiuses of these vertical curves.
Keywords:
an eye height of driver; radiuses of crest vertical curves for stopping; research of standards; stopping sight distance; the smallest height of visible object; délka rozhledu pro zastavení; nejmenší viditelná překážka; poloměry výškových vypuklých oblouků pro zastavení; rešerše norem; výška oka řidiče
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/15983