Original title:
Vyzžití výtvarné hry a prohloubení vybraných témat v programu VYTAX (mládež)
Translated title:
Using Art Play for Deepening Selected Themes in the VYTAX Youth Programme
Authors:
VONDRÁŠEK, Václav Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Hlavním zaměřením této diplomové práce je předložit a popsat rámec možností, jak výtvarně a pomocí zážitkové pedagogiky zajímavým, tvůrčím způsobem pomoci mladým lidem zpracovat a uchopit různá témata motivačně vzdělávacího programu Vytax, jehož prvotním cílem je podnítit mladé lidi k aktivnímu zapojení v církvi. V její teoretické části se nejdříve autor této práce snažil vysvětlit základní pojmy o programu samotném v souvislosti církve a pak objasnit základní ideové nasměrování tohoto programu v kontextu dnešní postmoderní doby. Důraz se klade nejen na program a techniky samotné, ale především na ústřední hodnotu a účinek kvalitního pedagogického vedení takového kolektivu mladých lidí. V praktické části práce pak autor navrhuje konkrétní zpracování deseti témat programu VYTAX, kde jsou okruhy řazeny od témat osobní spirituality po prvky, které se týkají nejen zařazení do společenství, ale popisují i postup implementace motivačních výzev, které povedou účastníky k aktivnímu, tvůrčímu zapojení do rodiny církve.The main focus of this master?s thesis is to bring forward and describe the scope of options of how, with the help of fine arts and implementation of experiential pedagogy, young people are creatively aided in processing and grasping variety of topics of the motivational educational program VYTAX, that has as its primary goal to stimulate youth to active involvement in the church. In the theoretical section of this work, the author has attempted to explain the terms relevant to the program itself as they relate to the church and subsequently to clarify the basic ideological direction of the given program in the context of today?s postmodern era. The author places emphasis not only on the program and techniques, but most of all on the pivotal value and impact of quality pedagogical leadership of given collective of young people. In the practical section, the author proposes concrete treatment of 10 topics of the VYTAX program. The scope of topics regarded range from themes of personal spirituality to subjects that not only apply to integration to the church community, but also describe the course of implementation of motivational appeals that will lead participants to an active, creative integration into the church family.
Keywords:
education; experiential learning; faith; fine arts; maturation; motivation; postmodernism; reflection; secularization; seeking; Vytax; youth; hledání; mládež; motivace; postmodernismus; reflexe; sekularizace; Vytax; vzdělání; víra; výtvarné umění; zrání; zážitková pedagogika Citation: VONDRÁŠEK, Václav. Vyzžití výtvarné hry a prohloubení vybraných témat v programu VYTAX (mládež). České Budějovice, 2011. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/22593