Original title:
Příprava a realizace literární předlohy a její využití při práci s dětským kolektivem (s využitím dramatické výchovy)
Translated title:
The preparation and realization of literary template and its exploitation in practise with child groups (with use of drama in education)
Authors:
ZÁBILKOVÁ, Zdeňka Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce je zaměřena na vliv umění, zejména vliv divadla a dramatického umění na emocionální a intelektuální rozvoj dětské psychiky, a popisuje, jak divadlo seznamuje zábavnou formou děti se světem, ve kterém žijí, učí je vnímat krásu literárních odkazů minulosti i získávat přehled o literatuře současnosti. Dále zkoumá význam dramatické výchovy, která formou hry a improvizace přijatelným způsobem rozvíjí dětské dovednosti jazykové a pohybové a učí je dovednosti mezilidské komunikace. Také je v ní rozebírán konkrétní příklad této moderní formy výchovy s použitím dramatu, kdy vedoucí skupiny (učitel) zvolí pro skupinu atraktivní nebo vysoce aktuální téma a děti pak rozvíjejí příběh, ve kterém se dívají na problém z různých úhlů, zamýšlejí se nad důsledky různých činů, a hledají optimální řešení problému, což rozvíjí jejich sociální inteligenci.The thesis is focused on the influence of art, mainly drama and dramatic art on emotional and intellectual development of child psychics. It describes the way the drama teach the children in an entertaining way to explore the world they are living in, to appreciate the literature of the past and to get familiar with the literature of the present. It explores further the contribution of drama in education which by the means of play and improvisation improves the child capabilities in terms of language, movement coordination and interpersonal communication. These aspects are depicted on a specific example of drama in education. The teacher chooses an attractive or up-to-date topic and the children play the story while looking at the issue from a different perspective, think over the consequences of their actions and search for the optimal solution of the problem, which develops further their social intelligence.
Keywords:
choice of literary template; drama; drama in education; dramatherapy; dramatic art; history of drama; methods of dramatic art; psychodrama; psychogymnastics; sociodrama; the creation of drama; theatre; theatre therapy; divadlo; drama; dramaterapie; dramatická výchova; dějiny divadla; metody dramatické výchovy; psychodrama; psychogymnastika; sociodrama; teatroterapie; tvorba dramatu; volba literární předlohy Citation: ZÁBILKOVÁ, Zdeňka. Příprava a realizace literární předlohy a její využití při práci s dětským kolektivem (s využitím dramatické výchovy). České Budějovice, 2011. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/21163