Original title:
Psychomotorický vývoj dětí trvale umístěných v jeslích
Translated title:
A psychomotor development of children permanently placed in day nurseries
Authors:
HANELOVÁ, Kateřina Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá vlivem jeslí na psychomotorický vývoj dítěte. Práce obsahuje teoretickou a praktickou část. V teoretické části je popsán psychomotorický vývoj dítěte do tří let, vliv rodiny a vrstevníků na socializaci dítěte. Dále jsou v této části popsány jesle a jejich vývoj v naší republice. Teoretická část končí popisem konkrétních jeslí. Praktická část se věnuje výzkumu dětí v jeslích E. Pittera v Českých Budějovicích. Sledováno je devět dětí při třech různých řízených výchovách a při volné hře. Pozorování proběhlo dvakrát. Odstup mezi prvním a druhým pozorováním je tři měsíce. Jesle znamenají posun pro dítě především ve vývoji vztahů k druhým dětem, ale rozhodující část výchovy spočívá na rodině.The thesis is focused on the influence of day nursery on a psychomotor development of a child. The work is divided in two parts, theoretical and practical. The theoretical part describes the psychomotor development of children under three years as well as an influence of a family and peers on socialization of a child. Further, there are described nurseries and their development in our republic in this part. The theoretical part is concluded with a presentation of a specific nursery. My practical part attends to the research of children in E. Pittera´s day nursery in České Budějovice. Nine children have been observed during three different guided trainings and at a free activity. The observation took place twice. The distance between the first and the second observation was three months. Nursery means the advancement for a child particularly in the development of relations to other children, however, a deciding part of the education rests upon a family.
Keywords:
child; day nursery; education; family; psychomotor development; socialization; dítě; jesle; psychomotorický vývoj; rodina; socializace; výchova Citation: HANELOVÁ, Kateřina. Psychomotorický vývoj dětí trvale umístěných v jeslích. České Budějovice, 2011. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/20547