Original title:
Canisterapie u dětí v dětském domově
Translated title:
Canistherapy for children in children homes
Authors:
SIMANOVÁ, Jana Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce je zaměřená na canisterapii v dětském domově pro děti se sluchovým postižením. Canisterapie je účinná forma zoorehabilitace, která má zejména pozitivní vliv na psychický stav člověka. Z tohoto důvodu je vhodnou podpůrnou metodou právě u dětí žijících v dětském domově. Cílem bakalářské práce je popsat využití canisterapeutické metody Animal Assisted Activities (AAA) jako podpůrné metody v dětském domově zřízeném při Mateřské škole, základní škole a střední škole pro sluchově postižené. Bakalářská práce je koncipována do dvou částí ? teoretické a výzkumné. Teoretická část obsahuje dvě kapitoly, jež první z nich pojednává o obecných pravidlech a organizaci canisterapie a vztahu člověka a psa. Druhá kapitola se již zabývá dětským domovem a v něm praktikované canisterapie. Tato kapitola je již konkrétnější a navazuje na ni výzkumná část bakalářské práce. Pro výzkumnou část bakalářské byl zvolen kvalitativní výzkum. Metoda zúčastněného pozorování a polořízených rozhovorů byla uskutečněna v dětském domově, který je součástí Mateřské školy, základní školy a střední školy pro sluchově postižené.The bachelor thesis focuses on canistherapy in children homes for children with hearing afflictions. Canistherapy is an effective form of zoorehabilitation, which has a significantly positive influence on psychologoical well-beeing of humans. It has become a supportive method for children living in children homes for this reason mainly. The aim of this bachelor thesis is to describe the application of the canistherapeutical method - Animal Assisted Activities (AAA) as a supportive method in children home established by the Day nursery school, basic and grammar school for children with hearing afflictions. This work is concipated into two parts ? theoretical and practical (research). The theoretical part consists of two chapters, out of which the first one deals with general rules and organisation of canistherapy and the relationship between humans and dogs. The second chapter is concerned with children homes and application of canistherapy there. The second chapter is more factual and is followed by a research, connected with it. The practical part has been carried out by the method of qualitative research. The method of involved observation and semi-controlled dialogues took place in the children home which is branched to the Day nursery school, basic and grammar school for the children with hearing afflictions.
Keywords:
canistherapy; child; children home; hearing afflictions; canisterapie; dítě; dětský domov; sluchové postižení Citation: SIMANOVÁ, Jana. Canisterapie u dětí v dětském domově. České Budějovice, 2011. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/20532