Original title:
Prvky pedagogiky Marie Montessori v české mateřské škole
Translated title:
Elements of Maria Montessori pedagogy in Czech preschool
Authors:
RAČÁKOVÁ, Veronika Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce poukazuje na možnosti využití prvků Montessori pedagogiky v běžné mateřské škole. Teoretická část se věnuje alternativnímu směru Montessori, osobnosti Marie Montessori, jejímu pojetí dítěte a pedagogiky s veškerými principy a pohledem na osobnost učitele. V praktické části je zpracovaná případová studie, která přesně popisuje vznik a vývoj třídního vzdělávacího programu s prvky Montessori pedagogiky v podmínkách běžné mateřské školy. Tato studie je zaměřena na přípravu podmínek, volbu metod a tvorbu obsahu ve vztahu k potřebám a zájmům dětí. Evaluace třídního vzdělávacího programu odhaluje, do jaké míry je možné zařadit do prostředí běžné mateřské školy prvky Montessori pedagogiky tak, aby bylo vše v souladu s Rámcově vzdělávacím programem. Práce je doplněna fotografickou přílohou.The work points out the possibility of using elements of Montessori education in ordinary preschool. The theoretical part deals with alternative Montessori pedagogy, personality of Maria Montessori, her conception of the child and education with all the principles and teacher´s personality. The practical part is done as a case study that accurately describes the formation and development of class curriculum with elements of the Montessori pedagogy in conditions of traditional preschool. This study focuses on the preparation conditions, the choice of methods and content with regard to the needs and interests of children. Evaluation of class training program reveals the extent to which the traditional classroom can be transformed into one that carries usual elements of the Montessori nursery school education in a way which is in line with the National Curriculum. The work is accompanied by a photo attachment.
Keywords:
Key words: Montessori pedagogy; methods and forms of preschool education; National Curriculum; preschool; Klíčová slova: pedagogika Marie Montessori; mateřská škola; metody a formy předškolního vzdělávání; Rámcově vzdělávací program Citation: RAČÁKOVÁ, Veronika. Prvky pedagogiky Marie Montessori v české mateřské škole. České Budějovice, 2011. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/20292