Original title:
Neverbální pedagogická komunikace v odborném výcviku na středních odborných učilištích
Translated title:
Nonverbal Educational Communication in Vocational Training at Secondary Vocational Schools
Authors:
FESSLOVÁ, Tereza Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Pedagogická komunikace je prostředkem k realizaci výchovy a vzdělávání. Aby splňovala tyto předpoklady, musí se verbální a neverbální komunikace vzájemně doplňovat. Hlavním tématem této bakalářské práce, je tedy pedagogická komunikace a její důležitá složka - neverbální komunikace, která je nedílnou součástí pedagogické praxe. Cílem práce je zjistit, s jakými problémy v neverbální komunikaci se učitelé v rámci odborného výcviku setkávají. V teoretické části bude popsána v prvé řadě komunikace jako celek, dále pedagogická komunikace a její rozdělení. Budou zde charakterizováni žáci Středních odborných učilišť, odborný výcvik na Středním odborném učilišti a budou zde popsány problémy, se kterými se v neverbální komunikaci na odborném výcviku setkáváme. Praktická část bude zpracována pomocí dotazníkového šetření učitelů Středního odborného učiliště, kde zjistíme, jaké jsou problémy v neverbální komunikaci na odborném výcviku.Pedagogical communication is a tool of the implementation of enlightenment. Mutual interplanting of verbal and nonverbal communication is necessary to meet this assumptions. The main topic of this bachelor work is consequently the pedagogical communication and its important part ? nonverbal communication, which is integral part of pedagogical practice. The aim of this bachelor work is to find out what kind of problems in nonverbal communication are teachers within the frame of vocational training experiencing. Primarily the communication will be discribed in theoretical part as an integral, pedagogical communication and its distribution. Except of characteristics of pupils in vocational schools and vocational training, there will be also described difficulties we are in nonverbal communication experiencing. The practical part will be processed by completing the questionnaire adressed to vocational school teachers . Using this method we will be able to uncover nonverbal communication problems appearing during the vocational training.
Keywords:
Communication; nonverbal communication; pedagogical communication; teacher; verbal communication; vocational training; Komunikace; neverbální komunikace; odborný výcvik; pedagogická komunikace; učitel; verbální komunikace Citation: FESSLOVÁ, Tereza. Neverbální pedagogická komunikace v odborném výcviku na středních odborných učilištích. České Budějovice, 2011. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/19975