Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Postoje romských rodičů ke vzdělávání jejich dětí v programu Předškoláci Salesiánského střediska mládeže - domu dětí a mládeže České Budějovice
Original title:
Postoje romských rodičů ke vzdělávání jejich dětí v programu Předškoláci Salesiánského střediska mládeže - domu dětí a mládeže České Budějovice
Translated title:
Attitudes of Roma parents to education of their children in Pre-School Education program at the Youth Salesian Center - a centre for children and youth in České Budějovice
Authors:
KOLÁŘOVÁ, Lenka Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá zjištění postojů romských rodičů ke vzdělávání jejich dětí v programu Předškoláci Salesiánského střediska mládeže-domu dětí a mládeže České Budějovice. Teoretická část charakterizuje Romy, jejich etnicitu a kulturní odlišnosti a vztah ke vzdělávání. Dále popisuje Salesiány, Salesiánské středisko mládeže-dům dětí a mládeže České Budějovice, jeho vznik a programy, se zaměřením na program Předškoláci. Věnuje se předškolnímu vzdělávání v České republice. Praktická část obsahuje metodiku výzkumu a zdůvodnění jejího použití, popis výzkumného souboru a vyhodnocení odpovědí. V závěru je uvedena diskuze nad zjištěnými postoji rodičů ke vzdělávání s literaturou a doporučení pro úpravu a zlepšení programu Předškoláci, který je sice nastaven dobře, ale přesto z výzkumu vzešli podněty, které by mohli vést ke zvýšení návštěvnosti programu.This Thesis is focused on the attitudes of Roma parents to the education of their children in the pre-school Education program at the Salesian Centre a centre for children and youth in ČB. The Thesis describes the Roma people, their ethnicity and cultural diversity and their relation to education. It also describes the Salesian community, their Centre for children and youth in ČB, its establishment and programs focused on the pre-school age-range. It follows the pre-school education curriculum in the Czech Republic. The practical part of this Thesis includes methodology of research and grounds for its usage, description of research and data evaluation. The conclusion includes a discussion about established parents attitudes to Education together with the literature and some recommendations for an adjustment and an improvement of the pre-school program, which is set up correctly, nevertheless the research shows some suggestions which could have led to the Program attendance increasing.
Keywords:
education of Roma; ethnicity; integration; preschool education; qualitative research; Salesian Youth Centre for children and youth; Salesians; traditions; etnicita; kvalitativní výzkum; předškolní vzdělávání; Romové; Salesiáni; Salesiánské středisko mládeže-dům dětí a mládeže; vzdělávání Romů Citation: KOLÁŘOVÁ, Lenka. Postoje romských rodičů ke vzdělávání jejich dětí v programu Předškoláci Salesiánského střediska mládeže - domu dětí a mládeže České Budějovice. České Budějovice, 2011. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/16103