Original title:
Železniční obloukový most
Translated title:
Railway arch concrete bridge
Authors:
Škrabal, Jan ; Zlatuška, Karel (referee) ; Koláček, Jan (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Předmětem diplomové práce je návrh železničního mostu na základě podkladů od vedoucího práce. Pro posouzení je vybrána varianta obloukového mostu s předpjatým nosníkem – Langrův trám. Práce se věnuje zejména posouzení předpjatého nosníku a základnímu posouzení ocelového oblouku a táhel. Konstrukce je posouzena i z hlediska dynamiky. Příloha obsahuje statický výpočet, výkresy variant řešení a podrobnější výkresy vybrané varianty včetně schématu výstavby a vizualizaci. Výpočtové modely byly zpracovány v programu Midas Civil 2020, výstupy a grafické znázornění bylo provedeno Autocadu a MS Excel, dále bylo využito programů Lumion a IdeaStatica.
The subject of this diploma thesis is the structural design of a railway bridge over river Dyje based on materials given by my supervisor. The tied arch bridge with prestressed concrete girder is chosen for the structural check. The structural assesment is focused on prestressed concrete girder and basic calculations are made to check steel arch and hangers as well. Eigenvalue analysis provides dynamic properties of this structure. Appendices contain Structural design report, drawings including Construction stages scheme and visualization. For structural analysis Midas Civil software was used. Other used softwares for visualization, and outputs etc are: Lumion12, IdeaStatica, Microsoft excel and Autocad
Keywords:
construction stages; prestressed girder; prestression; railway arch bridge; serviceability limit states; tied arch bridge; ultimate limit states; fáze výstavby; Langrův trám; mezní stav použitelnosti; mezní stav únosnosti; předpjatý nosník; předpětí; železniční obloukový most
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/203632