Original title:
Percepcia udržateľného obalu slovenskými spotrebiteľmi
Authors:
Magurová, Lenka Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
slo Abstract:
[cze][eng] Magurová L., Percepce udržitelného obalu slovenskými spotřebiteli. Diplomová práce. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2023. Hlavním cílem této diplomové práce bylo zjištění postoje slovenských spotřebitelů k udržitelným obalům a ověřit vliv udržitelnosti jako aspektu v nákupním rozhodovacím procesu. K naplnění hlavního cíle bylo nutné vymezit teoretické východisko problematiky obalů a udržitelnost v marketingovém řízení. Následně byl realizován kvantitativní výzkum v podobě provedeného dotazníkového šetření mezi 481 respondenty a následný kvalitativní výzkum v podobě doplňkového polostrukturovaného rozhovoru. Následnou shlukovou analýzou byly definovány tři segmenty slovenských spotřebitelů na základě míry vlivu udržitelnosti na jejich rozhodování v rámci nákupního chování a míry posouzení udržitelnosti jako vnímané výhody. Na základě získaných výsledků výzkumu byly předloženy návrhy a doporučení pro marketingovou strategii výrobců.Magurová L., Perception of sustainable packaging by Slovak consumers. Thesis. Brno: Mendel University in Brno, 2023. The main goal of this thesis was to determine the attitude of Slovak consumers towards sustainable packaging and to verify the impact of sustainability as an aspect in the purchasing decision-making process. To fulfill the main goal, it was necessary to define the theoretical starting point of the packaging issue and sustainability in marketing management. Subsequently, quantitative research was carried out in the form of a questionnaire survey among 481 respondents and subsequent qualitative research in the form of an additional semi-structured interview. The cluster analysis was used to define three segments of Slovak consumers based on the degree of influence of sustainability on their purchasing behaviour and the degree to which they perceive sustainability as a perceived benefit. Based on the obtained research results, suggestions and recommendations for the marketing strategy of manufacturers were presented.
Keywords:
balení potravin; food packaging; perception; slovak consumers; slovenští spotřebitelé; sustainability; sustainable packaging; udržitelnost; udržitelné balení; vnímání