Original title:
Nákupní rozhodovací proces českých spotřebitelů při nákupu automobilů
Authors:
Mořkovská, Adéla Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá nákupním rozhodovacím procesem českých spotřebi-telů při nákupu automobilů. Zaměřuje se na zjišťování faktorů, které ovlivňují ná-kupní chování spotřebitele. Ke splnění cíle práce bylo provedeno dotazníkové šet-ření, kterého se zúčastnilo 214 respondentů, dále pak hloubkové rozhovory se 6 respondenty. Metody využity ke zpracování primárních dat získaných z dotazníkového šetření jsou chí kvadrát test a shluková analýza. Dále je ověřena role ceny při nákupu vozidla, která má největší vliv na rozhodování respondenta. Způsob financování je preferovaný z vlastních prostředků, řada respondentů si půjčuje peníze od rodiny a banky. Dotazovaní, kteří mají automobil díky finanční-mi leasingu z 85 % plánují následný odkup vozu po vypršení smlouvy. Spotřebite-lem preferované komunikační kanály jsou osobní, emailová a telefonická komuni-kace. Nakonec jsou sestaveny návrhy a doporučení pro subjekty působící na trhu s automobily v České republice.The thesis deals with the purchasing decision-making process of Czech consumers when buying automobiles. It focuses on identifying the factors influencing con-sumer buying behavior. To achieve the thesis's objective, a questionnaire survey was conducted with 214 respondents, along with in-depth interviews with 6 re-spondents. The methods used to process the primary data obtained from the questionnaire survey include the chi-square test and cluster analysis. Further-more, the role of price in vehicle purchase, which has the greatest influence on respondent decision-making, is verified. Self-financing is the preferred method, with many respondents borrowing money from family and banks. Among those surveyed, 85% of those with a car through financial leasing plan to repurchase the vehicle after the contract expires. Preferred communication channels for con-sumers are in-person, email, and telephone communication. Lastly, recommenda-tions and proposals are formulated for entities operating in the automobile mar-ket in the Czech Republic.
Keywords:
automobil; automobile; chování spotřebitele; consumer behavior; financing; financování; marketing; nákup; purchase