Original title:
Pragmatické pojetí významu a emocí v hudbě
Translated title:
A pragmatic conception of meaning and emotion in music
Authors:
Sadílková, Alžběta ; Kolman, Vojtěch (advisor) ; Švec, Ondřej (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem předložené bakalářské práce je vymezit možnou podobu pragmatického pojetí hudebního významu. Pro naplnění tohoto cíle pracujeme se třemi teoretickými složkami, jež analyzujeme a následně je vrstvíme na sebe takovým způsobem, aby daly dohromady logický celek. První z těchto složek je pragmatická maxima formulovaná Charlesem S. Peircem, která vymezuje význam skutečnosti jako souhrn jejích možných praktických důsledků. Za tyto důsledky se v oblasti hudby rozhodneme označit emoce posluchače a druhou ze složek tak tvoří teorie Johna Deweyho, prostřednictvím jíž charakterizujeme emoce za prvé jako sestávající z vnitřního a vnějšího dílu a za druhé jako vznikající na základě určitého konfliktu. Třetí složkou, s níž v rámci práce operujeme, je pak vztáhnutí zmíněného konfliktu na fenomén hudebního očekávání a snahy o jeho rozbor s pomocí poznatků Davida Hurona a Leonarda B. Meyera. Poslední jmenovaný se problémem propojení emocí, pragmatismu a hudby taktéž zabýval. Jeho studii proto využíváme jako inspiraci a zdroj možných myšlenkových postupů a v poslední fázi práce hodnotíme, nakolik se naše závěry týkající se pragmatického pojetí hudebního významu a emocí překrývají.The aim of the presented bachelor thesis is to define a possible form of pragmatic conception of musical meaning. To accomplish this goal, we work with three theoretical components, which we analyze and then layer on top of each other in such a way as to form a logical whole. The first of these components is the pragmatic maxim formulated by Charles S. Peirce, which defines the meaning of a fact as the sum of its possible practical consequences. In the field of music, we choose to identify the listener's emotions as these consequences, and thus the second of our components is John Dewey's theory through which we characterize emotions as consisting, first, of internal and external parts, and secondly as arising from a certain conflict. The third component, which we operate with in the framework of the thesis, is the application of the mentioned conflict to the phenomenon of musical expectation and the attempt to analyse it with the help of the insights of David Huron and Leonard B. Meyer. The latter also dealt with the problem of the connection between emotions, pragmatism and music. We therefore use his study as inspiration and a source of possible procedure methods and in the last stage of the paper we evaluate to what extent our conclusions regarding pragmatic conceptions of musical meaning and...
Keywords:
Pragmatism|pragmatic maxim|music|theories of meaning|musical meaning|ITPRA theory|emotion|anticipation|Peirce|Dewey|Meyer|Huron; Pragmatismus|pragmatická maxima|hudba|teorie významu|hudební význam|ITPRA teorie|emoce|očekávání|Peirce|Dewey|Meyer|Huron
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/188547