Název:
Míra porozumění kódu u žáků 2. ročníku ZŠ
Překlad názvu:
Code comprehension in 2nd grade pupils at primary school
Autoři:
Hošková, Lucie ; Slezáková, Jana (vedoucí práce) ; Kvaszová, Milena (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Teoretická část této diplomové práce se zabývá jednou matematickou úlohou z didaktického testu zadaného v rámci projektu Učitelské porozumění příčinám školní neúspěšnosti a efektivita pedagogických intervencí. Obsahuje analýzu úlohy a odhad očekávaných řešitelských chyb. Blíže se věnuje kódu a kódování, jehož učivo je nově zakotveno v RVP ZV, proto jsou v této práci uvedeny příklady úloh, které lze využít ve výuce na 1. stupni ZŠ. Také se věnuje kódované cestě, která je základem pro zadání testové úlohy, stejně jako pohyb po plánu. Pohyb po plánu se vyskytuje v rámci propedeutických úloh a nalezených úloh z učebnic. V praktické části je vyhodnoceno šest set pět žákovských řešení. Jsou roztříděny do skupin spolu s popsanými řešitelskými strategiemi, které rozlišují různé typy záznamů cest v plánu. Dále tato část obsahuje vyhodnocení dat z experimentu, který byl proveden s patnácti žáky 2. ročníků základní školy. V obou případech se zaměřuje na řešitelské strategie, odhalení chyb a návrh jejich reedukací. V závěru jsou vyhodnocena data žákovských řešení. Jednak se zaměřují na podíl správně řešených úloh, těch bylo v rámci projektu 34,5 % a v rámci experimentu 26,7 %, a jednak na podíl zaznamenaného koncového symbolu. Ten zaznamenalo v rámci projektu 49,9 % žáků a v rámci experimentu 100 % žáků. Dále...The theoretical part of this thesis deals with one mathematical problem from a didactic test given within the project Teacher's understanding of the causes of school failure and the effectiveness of pedagogical interventions. It includes an analysis of the task and an estimation of expected solving mistakes. It takes a closer look at code and coding, the curriculum of which is newly embedded in the Framework Educational Programme for Primary Education, therefore examples of tasks that can be used in teaching at primary school are given in this paper. It also looks at the coded path, which is the basis for the test task, as well as the movement around the plan. Movement along the plan occurs in the context of propedeutic excercises and found exercises from textbooks. Six hundred and five student solutions are evaluated in the practical part. They are grouped together with described solving strategies that distinguish different types of path records in the plan. Furthermore, this section contains an evaluation of the data from an experiment conducted with fifteen 2nd grade of primary school pupils. In both cases, the focus is on the solving strategies, the detection of mistakes and the design of their re-education. Finally, the data of the pupils' solutions are evaluated. Firstly, they focus on the...
Klíčová slova:
chyba; kód a kódovaná cesta; orientace a pohyb po plánu; reedukace chyby; strategie jako způsob záznamu cesty; čtvercová mříž; code and coded path; mistakes; mistakes re-education; orientation and movement on the plan; square grid; strategy as a way of path recording