Original title:
Greenwashing v jazyku reklamy
Translated title:
Greenwashing in the language of advertising
Authors:
Pimperová, Žofie ; Lobenstein-Reichmann, Anja (advisor) ; Bučková, Tamara (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
ger Abstract:
[eng][cze] Today, environmental protection and sustainability issues are also becoming increasingly important as climate change progresses rapidly. With this, the number of companies claiming to be environmentally friendly and doing something for the climate is growing. They present their commitments in sustainability reports, paint their brands green and invest in advertising portraying them as great fighters against climate change. When these statements are false, such advertising can be described as greenwashing. But it can be hard to spot. The aim of this bachelor thesis is to analyze the linguistic devices in advertising related to the topic of sustainability and to find out which ones are repeated. First, the language of advertising and greenwashing will be introduced, then the methods of analysis, and, finally, individual examples of advertisements will be characterized and analyzed. Certain keywords, metaphors, syntax and corpus will be considered in the analysis. The work of Nina Janich, Peter Grice or Armin Burkhardt will also be used as a starting point for the analysis. Finally, the advertising posters, videos or other advertising texts of specific companies (IKEA, RWE, C&A, Shell, DB, REWE and Frosch) will be critically examined and compared with other climate promises of the companies in...V současné době jsou témata ochrany životního prostředí a udržitelnosti stále důležitější také proto, že klimatická změna rychle postupuje. S tím roste počet podniků, které tvrdí, že jsou šetrné k životnímu prostředí a dělají něco pro klima. Prezentují svoje závazky ve zprávách o udržitelnosti, malují své značky nazeleno a investují do reklamy, v níž jsou zobrazeny jako velcí bojovníci proti změnám klimatu. Jestliže tyto výroky neodpovídají pravdě, mohou být tyto reklamy označeny za greenwashing. Ten ale může být těžké poznat. Cílem této bakalářské práce je analyzovat jazykové prostředky v reklamě, jež se týká tématu udržitelnosti, a zjistit, které z nich se opakují. Nejprve budou představeny jazyk reklamy a greenwashing, poté metody analýzy a nakonec budou charakterizovány a rozebrány jednotlivé příklady reklam. Při analýze budou posouzena určitá klíčová slova, metafory, syntax a slovní zásoba. Jako výchozí bod analýzy budou také použity práce Niny Janich, Petera Grice nebo Armina Burkhardta. Na závěr budou reklamní plakáty, videa nebo další reklamní texty konkrétních firem (IKEA, RWE, C&A, Shell, DB, REWE a Frosch) zkoumány kriticky a porovnány s dalšími klimatickými sliby daných podniků, aby bylo možné posoudit, zda tyto reklamy odpovídají definici greenwashingu, nebo zda skutečně ukazují, co...
Keywords:
greenwashing; linguistic analysis; sustainibility; the language of advertising; greenwashing; jazyk reklamy; lingvistická analýza; udržitelnost
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/187671