Original title:
Znalost zásad správné výživy u žáků 13 - 16 let
Translated title:
Knowledge of principles of healthy nutrition at pupils 13 - 16 years old
Authors:
LAPEŠOVÁ, Miroslava Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce Znalost zásad správné výživy u žáků 13 {--} 16 let se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část je zaměřena na základní informace o racionální výživě a o hlavních živinách potřebných pro zdravý vývoj organismu. Informuje o výživě v dospívání a následných chybách, kterých se mladiství dopouštějí. Upozorňuje na nutnost pravidelného stravování v průběhu dne, které je především v tomto věkovém období velmi důležité a nemělo by být podceňováno. Návodem k sestavování správného zdravého jídelníčku napomůže tzv. potravinová pyramida. V praktické části jsou prezentovány dosažené výsledky. Ke zpracování byla použita metoda kvantitativního výzkumu. Sběr dat probíhal formou dotazníků, které byly určeny žákům ve věku 13 {--} 16 let. Výzkum byl prováděn na základních školách na Vysočině a dohromady bylo osloveno pět základních škol. Celkově bylo rozdáno 229 dotazníků, 21 jich nemohlo být použito pro nesprávné nebo nedostatečné vyplnění údajů. Návratnost tedy byla 90,8 %. Na výzkum jich bylo použito 208. Z toho 100 dotazníků vyplnily dívky a 108 chlapci. Cílem práce bylo zjistit znalost zásad správné výživy u žáků 13 {--} 16 let. Kromě zmapování problematiky stravování bylo cílem také potvrzení či vyvrácení tří hypotéz. Hypotéza H1 předpokládala, že žáci ve věku 13 {--} 16 let mají dostatečné znalosti o správné výživě. Tato hypotéza byla potvrzena. Hypotéza H2 předpokládala, že většina žáků se řídí zásadami správné výživy. Zjištěné výsledky hypotézu nepotvrdily. Hypotéza H3 předpokládala, že mají možnost stravovat se podle zásad správné výživy. Tato hypotéza byla potvrzena. Žáci mají možnost stravovat se podle zásad správné výživy, ale většině z nich dosavadní způsob stravování vyhovuje a nic by na něm neměnila. Bakalářská práce může sloužit jako zdroj informací o zdravé výživě a správném stravování dospívajících. Využít by ji mohli rodiče, kteří mají možnost z velké části ovlivnit domácí jídelníček a dále učitelé, kteří by upozornili žáky na nedostatky ve výživě, kterých se dopouštějí a tím je vedli ke zdravějšímu stravování. The bachelor thesis Knowledge of principles of healthy nutrition at pupils 13 - 16 years old consists of a practical part and a theoretical part. The theoretical part is focused on basic information on a rational nutrition and on basic nutrients needed for the organism development. It informs on the nutrition in the period of pubescence and on subsequent mistakes made by teenagers. It draws attention to the necessity of regular meals in the course of the day, which is in this period of life very important and which should not be underestimated. Instructions for a proper healthy diet can be prepared with the help of so called food pyramid. The practical part presents achieved results. I applied a quantitative method of the research in the bachelor thesis. The data collection was made by means of a questionnaire, which was given to the pupils at the age between 13 and 16. The research was made at the secondary schools in the Bohemian-Moravian Highlands. Five secondary schools were addressed. Totally, 229 questionnaires were distributed, 21 of them could not be used because of incorrect or insufficient completing of the data. The return was therefore 90,8 %. 208 questionnaires were used for the research, thereof 100 questionnaires were completed by girls and 108 by boys. The aim of the bachelor thesis was to determine the knowledge of principles of healthy nutrition at pupils 13 - 16 years old. Another objective besides charting the alimentation problem was also to confirm or refute three hypotheses. Hypothesis H1 supposed that pupils in the age between 13 and 16 years have a satisfactory knowledge of healthy nutrition. This hypothesis was confirmed. Hypothesis H2 supposed that most pupils follow the principles of healthy nutrition. The results did not confirm the hypothesis. Hypothesis H3 supposed that pupils have a possibility to eat according to principles of healthy nutrition, but most of them are satisfied with the current diet and would not change anything. The bachelor thesis can serve as a source of information on the healthy nutrition and correct eating of teenagers. It can be used by parents who have a possibility to influence the home menu significantly. Furthermore, teachers can warn pupils of the mistakes in the nutrition and so that they can lead them to a healthier diet.
Keywords:
Adolescence; Food; Food pyramid; Rational nutrition; Dospívání; Potrava; Potravinová pyramida; Racionální výživa Citation: LAPEŠOVÁ, Miroslava. Znalost zásad správné výživy u žáků 13 - 16 let. České Budějovice, 2010. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/16715