Název:
Tribotechnická diagnostika prvonáplní motorového oleje z motorů osobních automobilů
Autoři:
Prokeš, David Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce Tribotechnická diagnostika prvonáplní motorového oleje z motorů osobních automobilů se zabývá složením, výrobou, rozdělením, opotřebením, specifikací motorových olejů pro osobní automobily a jejich diagnostiky a hodnocení v průběhu používání a opotřebení. Rešeršní část práce pojednává o rozdělení maziv a jejich stručném popisu, rozdělení motorových olejů a stručný popis jejich výroby. Následně jsou popsány základní pojmy, které se k výše uvedenému tématu pojí. Experiment se zabývá metodikou, materiálem a samotným měřením vybraných ukazatelů pro hodnocení stavu motorového oleje během záběhu motoru nových osobních automobilů. Vybrané ukazatelé jsou množství a morfologie částic, stanovení obsahu vody v motorovém oleji, alkalická rezerva, oxidace a obsah aditiv. Následná diagnostika stavu prvonáplní motorového oleje potvrdila předpoklad o vyšším obsahu otěrových kovů. Zajímavým výsledkem bylo zjištění vyšší míry oxidace motorových olejů, která může být následkem dlouhých skladovacích dob před prodejem automobilu.The master thesis Tribotechnical diagnostics of first-fill engine oil from passenger car engines deals with the composition, production, distribution, wear and tear, specification of passenger car engine oils and their diagnostics and evaluation during use and wear. The research part of the thesis deals with the classification of lubricants and their brief description, classification of engine oils and a brief description of their manufacture. Subsequently, the basic concepts related to the above topic are described. The experimental part of the thesis deals with the methodology, material and actual measurement of selected parameters for the assessment of engine oil condition during engine break-in of new passenger cars. The selected indicators are the amount and morphology of particles, determination of the water content of engine oil, alkaline reserve, oxidation and additive content. The following diagnosis of the condition of the primary engine oil confirmed the assumption of a higher content of wear metals. An interesting result was the detection of higher oxidation rates in engine oils, which may be a consequence of long storage periods before the car is sold.
Klíčová slova:
abrasion particles; additives; aditiva; engine oil; motorový olej; otěrové částice; oxidace; oxidation; tribodiagnostics; tribodiagnostika