Original title:
Zdravotně sociální dopady střídavé péče na dítě mladšího školního věku
Translated title:
Health and social impacts of alternate care for children at primary school
Authors:
KRÁSNÁ, Jana Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Sociální dopady střídavé péče na dítě mladšího školního věku V současné době je rozvod považován za velmi dobré řešení jakéhokoliv nesouladu v manželství. Považuji proto za velmi potřebné se zabývat především dětmi, které z rozvedených rodin pocházejí, protože právě oni jsou rozpadem rodiny zasaženy nejvíce. Jsou to právě děti, které si většinou ze všeho nejvíce přejí, aby měly rodinu jako dříve a hlavně aby i nadále měly oba svoje milované rodiče, otce i matku a neztratily je. Ve své bakalářské práci jsem se proto zaměřila na problematiku střídavé péče. Tato možnost se v soudní praxi objevila před 13 lety novelou zákona o rodině, jejím smyslem je zachovat dítěti i nadále přítomné oba rodiče a širší rodinu. Tento způsob péče by tedy měl co nejvíce vycházet z potřeb dítěte. Cílem práce bylo zjistit, jaké jsou dopady střídavé péče na dítě mladšího školního věku, také zda je střídavá péče naplňuje potřeby dítěte lépe než výhradní péče jednoho rodiče. Mezi dotazovanými jsem také zjišťovala, co považují za pozitiva a co za negativa střídavé péče. Dotazovanými byli pracovníci orgánů sociálně právní ochrany dětí jednotlivých měst České republiky, dále psychologové a rodiče, kteří se střídavou péčí mají zkušenosti. Pro sběr dat jsem použila metodu kvantitativní distribuce anonymních dotazníků, které byly sestaveny z otázek, jež jsem měla připraveny pro rozhovor. Tímto se tedy zasílané dotazníky velmi podobají rozhovorům. Z výsledků výzkumu, které byly vyhodnocovány kvalitativní metodou tedy vyplývá následující: Jako pozitivní dopad střídavé péče je dotazovanými považováno zachování obou rodičů. Naopak jako negativní dopad je hodnoceno časté stěhování a nestabilní prostředí pro dítě. Nejčastěji užívaný a osvědčený interval pro střídání je interval týdenní. Za pozitiva střídavé péče je považována především aktivní přítomnost obou rodičů na výchově dítěte, a také jeho lepší připravenost pro partnerský život a lepší zvládnutí rozvodu. Jako negativní je opět označována častá změna prostředí pro dítě. Dále z výsledků vyplývá, že potřeby dítěte by měly být díky střídavé péči naplněny podobně jako je tomu v rodině.Social impacts of an alternative care for a child younger than the school age In present days, the divorce is considered to be a very good solution to every disharmony in the marriage. Therefore I consider very necessary to deal with children who come from divorced families because they are affected by a disintegration of their family the most. Especially children want the most of all to have the family as before and to continue to have both beloved parents, father and mother and not to lose them. In my bachelor thesis I therefore focused on an issue of the alternative care. This option appeared in the court practice 13 years ago by an amendment of the Family Act. Its purpose is to keep present both parents and the extended family for the child. This type of care should therefore closely reflect the needs of the child as much as possible. The aim of my bachelor thesis was to determine effects of the alternative care for child younger than school age and whether the alternative care meets the child´s needs better than a sole custody of one parent. Among the interviewees I examined what they consider to be positives and what are negatives of the alternative care. The respondents were staff of institutions of the social and legal protection from individual towns of the Czech Republic, then psychologists and parents who have some experience in the alternative care. To collect the data I used a method of the quantitative distribution of the anonymous questionnaires which were compiled from the questions I had prepared for the interview. In that way the sent questionnaires are very similar to the interviews. The research results that have been evaluated by a qualitative method are as follows: Respondents find as the positive impact of the alternative care the keeping of both parents. On the contrary the evaluated negative impact is a frequent migration and an unstable environment for the child. The most commonly used and tested interval for the alternation is one-week´s interval. The considered positives of the alternative care are especially in an active presence of both parents in the upbringing of the child and also its better readiness for a partner life and a better coping with the divorce. The frequent change of the child´s environment is again referred as negative. Furthermore, the results indicate that the child´s needs should be met through the alternative care similarly like they are in a family.
Keywords:
alternate education; divorce; family; school age child; the needs of the child; dítě mladšího školního věku; potřeby dítěte; rodina; rozvod; střídavá výchova Citation: KRÁSNÁ, Jana. Zdravotně sociální dopady střídavé péče na dítě mladšího školního věku. České Budějovice, 2011. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/20596