Original title:
Hodnocení efektivnosti silniční nákladní dopravy
Authors:
Besta, Daniel Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce je zaměřena na analýzu efektivity provozu nákladních silničních vozidel v mezinárodní dopravě. Teoretická část popisuje druhy nákladních vozidel a jejich kategorizaci. Dále uvádí nejčastěji používané druhy nákladních vozidel na území EU. Druhá polovina teoretické části je zaměřena na ukazatele, kterými je možné analyzovat efektivitu provozu nákladních vozidel s ohledem na zájmovou skupinu vozidel analyzovanou v praktické části. Praktická část má za cíl analyzovat faktory ovlivňující efektivitu provozu u různých značek tahačů v jízdních soupravách s různými režimy řidičů v reálném prostředí na základě provozních a ekonomických dat. Jsou zde představeny zkoumané faktory a dále popsány výsledky analýz se skutečnostmi zjištěnými z reálného provozu ovlivňující momentální podnikatelskou činnost v oboru mezinárodní přepravy. Výsledek analýzy vývoje ceny za přepravu ukázal, že tato cena není primárně ovlivňována hmotností nákladu, což ve spojení s výsledkem analýzy vlivu hmotnosti nákladu na průměrnou spotřebu, kdy rozdíl mezi spotřebou při 5 a 24 t nákladu vyšel až 9,1 l/100 km, může mít významný vliv na zisk dopravce. Další výsledky analýz ukázaly, že, nejefektivnější varianta je provoz jízdní soupravy s tahačem DAF FT XF 480 FT SUPER SPACE CAB při 2 řidičích v kabině vykazující průměrný měsíční zisk 247 073 Kč. Nejméně efektivní je provoz jízdní soupravy v jednom řidiči s tahačem DAF FT-LD XF 480 SSC, kdy měsíční zisk činí o 110 689 Kč méně než v případě nejefektivnější varianty.The work is focused on the analysis of the efficiency of the operation of road freight vehicles in international transport. The theoretical part describes the types of trucks and their categorization. It also lists the most commonly used types of trucks in the EU. The second half of the theoretical part is focused on indicators with which it is possible to analyze the efficiency of truck operation with regard to the interest group of vehicles analyzed in the practical part.The practical part aims to analyze the factors influencing the operational efficiency of different brands of tractors in fleets with different driver modes in a real environment based on operational and economic data. Here the researched factors are presented and the results of analyzes are described with the facts found from real operation affecting the current business activity in the field of international transport. The result of the development of the price for transportation showed that this price is not primarily influenced by the weight of the load, which, in conjunction with the result of the analysis of the effect of the weight of the load on the average consumption, when the difference between the consumption with 5 and 24 t of load was up to 9.1 l/100 km, can have a significant impact on profit. Other results showed that the most effective option is the operation of a vehicle set with a DAF FT XF 480 FT SUPER SPACE CAB tractor with 2 drivers in the cab showing a monthly profit of CZK 247,073. The least effective is the operation of a vehicle set with one driver with a DAF FT-LD XF 480 SSC tractor, when the monthly profit is CZK 110,689 less than in the case of the most efficient variant.
Keywords:
drivers mode; hmotnost nákladu; load weight; operating costs; provozní náklady; režimy řidičů