Original title:
Inkluze žáka s lehkým mentálním postižením na střední odborné škole
Authors:
Kalfasová, Ludmila Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá inkluzivním vzděláváním žáků s lehkým mentálním postižením na středních odborných školách. Tato práce je rozdělena do dvou částí – část teoretickou a část praktickou. Teoretická část se zaměřuje na definici pojmu mentální postižení, zabývá se etiologií a klasifikací mentálního postižení, charakteristikou jednotlivých stupňů mentálního postižení, edukací žáků s mentálním postižením a jejich integrací, případně inkluzí. Dále zde popisuji, co je individuální vzdělávací plán a zabývám se zde i činností asistenta pedagoga a jeho rolí v pomoci žákům s mentálním postižením. Praktická část shrnuje výsledky výzkumného šetření, které se týkalo problematiky vzdělávání žáků s mentálním postižením. Zjišťovalo se, jaké mají pedagogičtí pracovníci zkušenosti s edukací žáků s mentálním postižením, jaké výhody a nevýhody vidí v integraci žáků s lehkým mentálním postižením na středních odborných školách. Respondenti byli pedagogové z různých odborných škol převážně z Jihomoravského kraje a Vysočiny. K výzkumnému šetření bylo využito kvantitativní metodologie. Snahou bylo popsat zkoumanou skutečnost pomocí dat, která byla následně zpracována. Na základě zjištěných dat, byl vypracován soubor opatření (návrh, doporučení), jak zlepšit inkluzivní vzdělávání žáků s mentálním postižením.The bachelor thesis deals with the inclu sive education of pupils with mild intellectual disabilities at secondary vocational schools. This work is divided into two parts - the theoretical part and the practical part. The theoretical part focuses on the definition of the concept of intellectual disability, deals with the etiology and classification of intellectual disability, the characteristics of individual degrees of intellectual disability, the education of pupils with intellectual disabilities, and their integration or inclusion. It also describes what the personal educational plan is and looks into the activities of the assistant teacher and his role in helping pupils with intellectual disabilities. The practical part summarizes the results of the research on the issue of education of pupils with intellectual disabilities. The aim was to find out what kind of experience educators have educating pupils with intellectual disabilities, and if they see any advantages and disadvantages in integrating pupils with mild intellectual disabilities at secondary vocational schools. Respondents were teachers from various vocational schools mainly from the South Moravian and Vysočina Regions. Quantitative methodology was used for research. The aim was to describe the examined reality using subsequently processed data. Based on the data found, a set of measures (suggestions, recommendations) was subsequently drawn up on how to improve the inclusive education of pupils with intellectual disabilities.
Keywords:
asistent pedagoga; education; edukace; inclusion; inkluze; integrace; integration; mentální postižení; mild intellectual disability; school; teacher assistant; škola