Original title:
Syndrom vyhoření u středoškolských učitelů
Authors:
Báčová, Tereza Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem této bakalářské práce je přiblížení problematiky syndromu vyhoření u středoškolských pedagogů. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje stručný souhrn informací o pedagogické profesi, zejména o její historii a náročnosti. Podrobněji se práce zaměřuje na syndrom vyhoření u středoškolských pedagogů. Jsou zde uvedeny jeho příčiny, symptomy, jednotlivé fáze, diagnostické metody, možnosti terapie a také informace, jak syndromu vyhoření předcházet. Praktická část práce obsahuje kvantitativní výzkum, který zjišťuje, zda a v jaké míře se vyskytuje syndrom vyhoření u pedagogů středních škol v Jihomoravském kraji. Z dotazníkového šetření vyplývá, že ve třech zkoumaných oblastech vyhoření (osobní, pracovní a směrem k žákovi) se u pedagogů jako celku neprokázal výskyt syndrom vyhoření. Dále došlo z jištění, že k syndromu vyhoření jsou více náchylné ženy. Vyhořením trpí nejvíce pedagogů s délkou praxe 11-20 let. Dále bylo zjištěno, že syndromem vyhoření jsou nejvíce ohroženi pedagogové ze zdravotnické školy. Silný vliv na vyhoření má nepřímá pedagogická činnost. Výzkum celkového vyhoření neprokázal výskyt vyhoření u zkoumaného vzorku pedagogů, avšak individuální hodnocení jednotlivých respondentů je různorodé, kdy někteří nejsou vyhořelí, zatímco jiní vykazují velmi silné vyhoření.The topic of this bachelor thesis is to approach the issue of burnout syndrome in secondary school teachers. The bachelor thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part contains a brief summary of information about the teaching profession, especially about its history and demands. However, the thesis focuses in more detail on burnout syndrome in secondary school teachers. The causes, symptoms, stages, diagnostic methods, treatment options and information on how to prevent burnout syndrome are presented. The practical part of the thesis includes quantitative research, which determines whether and to what extent burnout syndrome occurs among secondary school teachers in the South Moravian Region. The questionnaire survey shows that in the three areas of burnout examined (personal, work-related, student-related), the teachers as a whole did not show the occurrence of burnout syndrome. Further, there was a finding that females were more prone to burnout syndrome than males. Teachers with 11-20 years of experience suffer from burnout the most. It was further found that educators from medical school are most vulnerable to burnout syndrome. Indirect teaching activities have a strong influence on burnout. The research on overall burnout did not show the occurrence of burnout in the sample of educators studied, however, the individual assessment of each respondent varied, with some not burned out while others showed very strong burnout.
Keywords:
burnout syndrome; CBI; secondary school teachers; středoškolští pedagogové; syndrom vyhoření