Original title:
Hodnocení výstupních parametrů elektomobilů
Authors:
Diviš, Ondřej Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se věnuje hodnocením výstupních parametrů elektromobilů. V první části jsou detailně popsány jednotlivá konstrukční řešení elektromobilů a hybridních vozidel. Další část se věnuje hlavním výhodám a nevýhodám jednotlivých konstrukčních řešení. Jsou zde rovněž nastíněny možné vývojové směry v oblasti elektromobility. Praktická část práce se zabývá měřením zrychlení v závislosti na čase a průběhu nárustu rychlosti během zrychlování u elektromobilů a vozidel se spalovacím motorem s automatickou převodovkou. Výsledky ukázaly, že elektromobily mají lepší akcelerační vlastnosti než vozidla se spalovacími motory s automatickou převodovkou. V případě elektromobilů dochází k lineárnímu nárustu rychlosti, oproti tomu u vozidel se spalovacími motory lze dále během přeřazení jednotlivých převodových stupňů pozorovat nerovnoměrný nárust rychlosti vozidla v čase. V rámci hodnocení jízdních režimů bylo rovněž zjištěno, že u všech vozidel bylo dosaženo nejlepších akceleračních vlastností v režimu „Sport“.The diploma thesis is devoted to the evaluation of the output parameters of electric cars. In the first part, they are described in detail individual construction solutions of electric cars and hybrid vehicles. Another section deals with the main advantages and disadvantages of individual construction solutions. Furthermore, they are outlined here possible development directions in the field of electromobility. The practical part of the work deals with the measurement of acceleration depending on time and the course of the increase in speed during acceleration in electric cars and vehicles with an internal combustion engine with an automatic transmission. The results showed that electric cars have better acceleration characteristics than vehicles with combustion engines with automatic transmission. In the case of electric vehicles, a linear increase in speed occurs, whereas in the case of internal combustion engine vehicles, an uneven increase in vehicle speed over time can be observed further during the reassignment of individual gears. As part of the evaluation of driving modes, it was also found that all vehicles achieved the best acceleration characteristics in the "Sport" mode.
Keywords:
acceleration; CO2 emissions; electrical energy; electrification; elektrická energie; elektrifikace; emise CO2; hybrid drive; hybridní pohon; rychlost; speed; zrychlení