Název:
Vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra na SŠ
Autoři:
Huppertová, Anna Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V bakalářské práci je zpracováno téma vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra na střední odborné škole. Cílem teoretické části bakalářské práce je definovat a vymezit pojem poruchy autistického spektra (PAS) a poskytnout popis etiologie, klasifikace, symptomatologie a typických projevů tohoto postižení. Dále bude v práci zmíněna výchova a vzdělávání žáků s PAS, včetně rodinné výchovy a definice pojmů inkluze a integrace. Bude zahrnut popis individuálního vzdělávacího plánu, role asistenta pedagoga a dalších podpůrných opatření včetně vzdělávacích programů pro žáky s PAS. K dosažení těchto cílů byly použity odborné literární a internetové zdroje, legislativa, zákony, které byly analyzovány a syntetizovány. Cílem praktické části je zjistit, jaké názory zaujímají rodiče ke vzdělávání je-jich dětí s poruchou autistického spektra a jaké případné zkušenosti se vzdělává-ním jejich dítěte mají. Budou zjišťovány názory na diagnostiku dítěte, její specifika, proces vzdělávání, vzdělávací programy pro žáky s poruchou autistického spektra a proces integrace. Provedena byla deskriptivní statistická analýza dotazníkových dat, respondenty byly rodiče dětí s poruchou autistického spektra.This thesis deals with autistic children’s education at vocational schools. The theoretical part defines and specifies autistic spectre learning disorders (ASD) and also provides etiological description, classification and symptomatology, describing behavioural patterns typical for autistic spectre subjects. Further on, it looks into education of ASD children within their families and defines inclusion and integration. Individual study plan description is included also looking at the role of pedagogical assistants and further supportive measures such as ASD modified curriculum and integration processes. All that is abstracted from printed and online resources, legislation and laws which are analysed and synthesized. In the practical part, data is collected from ASD children’s parents asking their opinions about educational processes relevant for their children as well as their personal experience with providers. Questions concerning specific diagnostic procedures, educational and integrational processes and ASD modified curriculum are asked. Descriptive statistical analysis of the said data is presented.
Klíčová slova:
Autistic Spectre Disorders; Autistic Spectre Disorders etiology; Autistic Spectre Disorders specifics; education; etiologie poruch autistického spektra; individuálně-vzdělávací plán; podpůrná opatření; poruchy autistického spektra; specifika žáků s poruchou autistického spektra; supportive measures; vzdělávání