Original title:
Nákup českých potravín
Authors:
Šefčíková, Petra Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
slo Abstract:
[cze][eng] Cílem práce je poznat nákupní chování spotřebitelů na českém trhu s potravinami. Cílem této práce je zjistit, jakým způsobem je možné usnadnit nákup potravin těm spotřebitelům, kteří upřednostňují nákup českých potravin a zároveň zvýší jejich prodej. Primární data pro tuto práci byla shromážděna prostřednictvím kvantitativního výzkumu - dotazníkového šetření, které bylo zaměřeno na respondenty patřící ke generaci X a generaci Y (n = 319). V rámci kvalitativního výzkumu byly provedeny hloubkové rozhovory (n = 11). Praktická část práce se zabývá také pozorováním ve vybraných kamenných prodejnách a internetových obchodech zaměřených na prodej potravin. Získané výsledky jsou použity pro vypracování marketingových doporučení pro české maloobchodníky a výrobce potravin.The aim of the thesis is to become familiar with the purchasing behaviour of consumers on the Czech food market. The main aim of this thesis is to find out how it is possible to facilitate the purchase of food for those consumers who prefer to buy Czech food and at the same time increase their sales. The primary data for this thesis was collected through quantitative research – a questionnaire survey that focused on respondents belonging to Generation X and Generation Y (n = 319). In-depth interviews were conducted (n = 11) as part of the qualitative research. The practical part of the thesis also deals with the observation in selected brick-and-mortar stores and online stores that are focused on food sales. The obtained results are used to create marketing recommendations for Czech food retailers and manufacturers.
Keywords:
consumer ethnocentrism; consumer patriotism; country-of-origin effect; Czech food; efekt krajiny původu; spotřebitelský etnocentrizmus; spotřebitelský patriotizmus; české potraviny