Original title:
Vzdělávání dítěte s autismem a děskou mozkovou obrnou v Mateřské škole, Horáčkova v Praze.
Translated title:
Education child with autism and cerebral palsy at Kindergarten, Horáčkova in Prague.
Authors:
SEDLÁKOVÁ, Kateřina Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část obsahuje vymezení syndromu autismus a jeho specifické projevy u předškolních dětí s touto diagnózou. V rámci této části práce je také popsáno fungování rodiny dítěte s PAS a s ním související možnosti předškolní péče o děti s PAS v České republice. Zároveň jsou zde uvedeny nejčastější metody užívané v práci s dětmi s PAS v předškolním věku, projevy problémového chování a možné přístupy k jeho řešení. Praktická část bakalářské práce se věnuje stanoveným cílům. K dosažení cílů byla použita metoda kvalitativního výzkumu, a to případová studie. V tomto výzkumu byly užity výzkumné přístupy: pozorování, obsahová analýza dat a strukturované rozhovory s rodiči, pedagogickým personálem ve třídě a osobními asistentkami chlapce. Cílovým vzorkem byl chlapec s autismem a dětskou mozkovou obrnou. Prvním cílem je praktická ukázka fungování předškolního zařízení pro děti s PAS. Konkrétně jde o popis fungování třídy pro děti s poruchami autistického spektra v Mateřské škole, Horáčkova v Praze. Je zde zachycena metoda strukturovaného učení a řešení některých typů problémového chování vyskytujícího se u dětí docházejících do této třídy. Druhým cílem byla kauzuistika chlapce s autismem a dětskou mozkovou obrnou, který dochází do třídy pro děti s poruchami autistického spektra v Mateřské škole, Horáčkova v Praze. Tento cíl se zabývá problematikou zařazování dítěte s vícečetným druhem postižení do institucí speciálně pedagogické péče a ukazuje praktické možnosti všestranného rozvíjejí dítěte s vícečetným postižením, zároveň jsou zde popsána různá úskalí v rámci péče o dítě s vícečetným postižením. Tato kapitola obsahuje i hledání možností pro další pokračování vzdělávání dítěte.The Bachelor's Dissertation is divided into two parts. The theoretical part includes the outlining of the autism syndrome and its specific symptoms at preschool children with this diagnosis. The life of a family with a child with the PAS syndrome and relating possibilities of preschool care for children with PAS in the Czech Republic are discribed within th framework of this Dissertation as well. The Dissertation states also the most frequent methods used during the work with children with PAS in the preschool age, demonstrations of problematic behaviour and possible approaches to its solution. The practical part of the Bachelor's Dissertation deals with specified targets. The objectives were achieved with the help of the qualitative research method, namely the case study. This research was using research approaches: observation, content analysis of data and structured interviews with parents, pedagogical staff in the class and personal asistants of the boy. The target sample was a boy with autism and infantile cerebral palsy The first aim is a partical demonstration of functioning of a peschool facility for children with PAS. It namely concerns a description of functioning of a class for chidren with autistic spectrum disruptions at the Kindergarten, Horáčkova street in Prague. The Dissertation describes the method of structured learning and solution to certain types of problematic behaviour occurring at children attending this class. The other aim was casuististics of the autistic boy with infantile cerebral palsy, who attends the autistic spectrum disruptions at the Kindergarten, Horáčkova street in Prague. This objective deals with the issues of assingnment of a child with multiple dysfunctions in institutions of special pedagogical care and indicates practical possibilities of general development of the child with multiple dysfunctions, at the same time the Dissertation describe various difficulties relating to the general care for children with multiple dysfnctions. Th concerned chapter contains also finding possibilities for further continuation of the child's education.
Keywords:
Autism; preschool care; problematic behavior; the method of structured learning; Autismus; individuální vzdělávací plán; metoda strukturovaného ucení; problémové chování; předškolní péce Citation: SEDLÁKOVÁ, Kateřina. Vzdělávání dítěte s autismem a děskou mozkovou obrnou v Mateřské škole, Horáčkova v Praze.. České Budějovice, 2011. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/22549