Original title:
Psychologie v kontextu profesionálního gamingu
Translated title:
Psychology in the context of progaming
Authors:
STANĚK, Jakub Document type: Doctoral theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této práce je zmapovat náročné situace, se kterými se profesionální a poloprofesionální hráči digitálních her mohou setkávat a které na ně vytvářejí psychický tlak, a zároveň odhalit, zda existují nějaká psychologická specifika u výkonnostních hráčů, tedy pokusit se zmapovat jejich psychologický profil. Na obě tato témata jsou úzce navázány také psychologické potřeby hráčů a psychologická podpora. Data byla získána pomocí baterie psychodiagnostických metod, dotazníku vlastní konstrukce a polostrukturovaných rozhovorů shráči a trenéry zčeských profesionálních organizací. Celkem tvořilo výzkumný soubor 45 profesionálních a poloprofesionálních hráčů a 5 trenérů. Komparační skupina byla sestavena ze 183 volnočasových hráčů. Výsledky ukázaly, že profesionální hráči jsou převážně introvertně ladění svelkou orientací na výsledek jejich úsilí a vysokou orientací na výkon. Zároveň vykazují nižší míru sociálních interakcí mimo svůj tým. Podařilo se také identifikovat náročné situace, které vycházejí ztréninku, zápasů, týmu a kariéry hráče. Pro jejich zvládnutí jsou pro hráče klíčové schopnosti zvládat stres, efektivně komunikovat, kontrolovat emoce a jednat disciplinovaně. Stěmito aspekty mohou hráčům pomáhat psychologové, jejichž práce vprogamingu by měla spočívat vindividuálních konzultacích shráči a trenéry, skupinové práci stýmem a vedukaci a nácviku dovedností. Srovnání studujících a nestudujících progamerů ukázalo, že prezenční studium podporuje sociální složku života hráčů, ale aktuální parametry školní docházky a podmínky pro zisk IVP nejsou vhodné pro kombinaci studia a profesionálního hraní.The aim of dissertation thesis is to map the challenging situations that professional, and semi-professional digital game players may encounter and which create psychological pressure on them, and at the same time to reveal whether there are any psychological specificities in performance gamers, i.e. to try to map their psychological profile. Closely linked to both of these themes are the psychological needs of gamers and psychological support. Data were collected using a battery of psychodiagnostic methods, a self-constructed questionnaire and semi-structured interviews with players and coaches from Czech professional organizations. In total, the research sample consisted of 45 professional and semi-professional players and 5 coaches. The comparison group was composed of 183 leisure players. The results showed that professional players are mostly introverted with a high orientation towards the outcome of their efforts and a high-performance orientation. At the same time, they showed lower levels of social interactions outside their team. It was also possible to identify challenging situations that stem from training, matches, the team and the player's career. To cope with these, the skills of managing stress, communicating effectively, controlling emotions and acting in a disciplined manner are crucial for players. Psychologists can help players with these aspects, and their work in progaming should consist of individual consultations with players and coaches, group work with the team, and education and skills training. A comparison of studying and nonstudying progamers showed that full-time study supports the social component of players' lives, but the current parameters of schooling and the conditions for obtaining an individual study plan are not suitable for a combination of study and professional gaming.
Keywords:
digital games; esport; esport psychology; progaming; sport psychology; digitální hry; esport; progaming; psychologie esportu; psychologie sportu Citation: STANĚK, Jakub. Psychologie v kontextu profesionálního gamingu. České Budějovice, 2023. disertační práce (Ph.D.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/66514