Název:
Výchova bez poražených pohledem rodičů
Překlad názvu:
Parent efectiveness training from the parents point of view
Autoři:
VACUŠKOVÁ, Simona Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá Výchovou bez poražených očima matek, které prošly stejnojmenným kurzem. Za hlavní cíl si klade zmapovat využití poznatků a dovedností nabytých účastníky v kurzech Výchovy bez poražených (P.E.T.) v ČR. Teoretická část se zaměřuje na výchovu, její cíle, výchovné prostředky a výchovné styly. Jsou popsány ideály a trendy současného rodičovství v ČR. Pozornost je věnována Výchově bez poražených, jsou uvedeny kořeny přístupu, nastíněna jeho historie a vysvětleny jeho základní principy. V praktické části je popsán realizovaný kvalitativní výzkum. Výzkumný soubor byl sestaven formou dobrovolného výběru s dvěma předem danými kritérii, aby respondent byl rodičem a absolventem kurzu Výchova bez poražených (P.E.T.) v ČR. Přihlásily se čtyři matky, se kterými byly provedeny rozhovory počínající hloubkovou otázkou: "Co vám přinesla výchova bez poražených?" Výsledky jsou prezentovány v jednotlivých případových studiích a následně společnou analýzou jednotlivých rozhovorů. Z výsledků vyplývá, že matky považují kurz Výchova bez poražených (P.E.T.) za univerzálně využitelný. Jako jeho přínosy pro sebe a své rodičovství zmiňují práci s chybou - její normalizaci a následné změny ve svém prožívání (méně obviňování, více sebejistoty, zklidnění), přechod od ideálního obrazu matky k reálné představě rodičovské role, získání nového náhledu, zvědomení vlastních potřeb, zlepšení komunikace s dětmi skrze aktivní naslouchání, objektivní popis situace, sdělování svých emocí a vymezování vlastních potřeb prostřednictvím Já-výroku. Přístup se pozitivně odráží také v partnerské komunikaci. Respondentky kvitují také modelové situace v kurzu, sdílení mezi účastníky a nově nabytá přátelství.The bachelor thesis deals with Parent Effectiveness Training through the eyes of mothers who have participated the corresponding course. The main objective is to map the utilization of knowledge and skills acquired by participants in the Parent Effectiveness Training (P.E.T.) courses in the Czech Republic. The theoretical part focuses on parenting, its goals, educational tools, and parenting styles. The ideals and trends of modern parenting in the Czech Republic are described. Attention is given to Parent Efectiveness training, including the roots of the approach, an outline of its history, and an explanation of its basic principles. In the practical part, realized qualitative research is described. The research sample was compiled through voluntary selection with two predetermined criteria: the respondent had to be a parent and a graduate of the Parent Effectiveness Training (P.E.T.) course in the Czech Republic. Four mothers volunteered, with whom interviews were conducted starting with an in-depth question: "What did Parent Effectiveness Training bring to you?" The results are presented in individual case studies, followed by a collective analysis of each interview. The results indicate that mothers consider the Parent Effectiveness Training (P.E.T.) course to be universally applicable. They mention benefits of P.E.T. for themselves and their parenting, including working with mistakes - normalizing them and making subsequent changes in their experience (less blaming, more self-confidence, calming down), transitioning from the ideal image of motherhood to a realistic concept of the parenting role, gaining a new perspective, awareness of their own needs, improvement of communication with children through active listening, objective description of situations, expressing their emotions, and asserting their needs through the use of the "I-statement". The approach also positively reflects in partner communication. Respondents also appreciate the model situations in the course, sharing among participants, and the newly formed friendships.
Klíčová slova:
rodičovství; Thomas Gordon; výchova; Výchova bez poražených; Parent effectiveness training; parenting; Thomas Gordon; upbringing Citace: VACUŠKOVÁ, Simona. Výchova bez poražených pohledem rodičů. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/65033