Název:
Role nových médií v muzejní prezentaci
Překlad názvu:
The Role of New Media in Museum Presentation
Autoři:
Wančová, Nina ; Stehlík, Michal (vedoucí práce) ; Frank, Jiří (oponent) ; Grulich, Petr (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Muzea jsou tradiční kulturní instituce, jejichž různorodá činnost vychází ze sbí- rek. Společensko-technologické změny, ke kterým došlo od začátku 20. století, zpochybnily dosavadní tradiční přístupy a v muzeích se do popředí dostala nová témata včetně modernizace. Tato disertační práce zkoumá možnosti, jak využít technologie a myšlenky nových médií jako výchozí bod pro komplexní moderni- zaci muzeí, přičemž je kladen důraz na smysluplné využití technologií a vyvá- ženost obsahu. Byly identifikovány 3 hlavní oblasti, kde nová média v muzeích najdeme - 1. muzejní prezentace, 2. práce s návštěvníkem, 3. komunikace s návštěvníkem online a PR. Kvantitativní výzkum prostřednictvím dotazníků se zaměřil na zjištění stavu využívání nových médií v českých muzeích. Vzhledem k dynamickému vývoji ve zkoumané oblasti bylo šetření realizováno longitudi- nálně ve dvou časových sondách v roce 2015 a 2020. Tím vznikl komplexnější obraz problematiky, který zachycuje změny. Respondenty výzkumu jsou pracov- níci 358 muzejních institucí. V oblasti muzejní prezentace došlo za 5 let k výraz- nému nárůstu využívání novomediálních forem obsahu, ale online výstavní pro- jekty netvoří ani polovina muzeí. V oblasti práce s návštěvníkem téměř všechna muzea nabízí doprovodné programy a přes 80 % z nich také hry. Snižuje se...Museums are traditional and collection based cultural institutions. From the very beginning of the 20th century the established approaches in museums have been continuously challenged by social and technological changes. New topics including modernization are newly in the centre of interest. The dissertation examines use of technologies and new media ideas as the starting point of complex museum modernization while keeping the use appropriate and meaningful for museum content. There are three main areas where new media are used in museums: 1. museum presentation, 2. visitor engagement, 3. online communication and PR. The main method used to examine the current state of using new media in Czech museums was quantitative research with surveys. With regard to the dynamic development in the area of the research surveys were conducted longitudinally in 2015 and in 2020. This approach helped to capture more complex reality, including changes and trends in time. Respondents are museum employees from 358 institutions. The use of new media for museum displays increased significantly, while less than a half of the museums launched an online exhibition project. Almost all museums are offering accompanying programs and more than 80 % also offer game activities. The amount of museums which are not online at all...
Klíčová slova:
Nová média|Muzejní prezentace|Modernizace muzeí|Aktivní návštěvník|Longitudinální studie|Česká muzea; New media|Museum presentation|Museum modernization|Active visitor|Longitudinal study|Czech museums