Original title:
Problematika motivace u dětí s ADHD.
Translated title:
Problems of motivation in children with ADHD
Authors:
MICHALOVÁ, Lenka Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou motivace u dětí s ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder {--} porucha pozornosti s hyperaktivitou). Teoretická část obsahuje vymezení pojmu ADHD, definici, typické projevy, faktory podílející se na vzniku poruchy a problémy dětí s ADHD. V dalším oddíle je popsána motivace, zdroje a typy motivace a způsoby motivování žáků. Praktická část je věnována výzkumu, přičemž použitou metodou byl dotazník a rozhovor. Výzkumný soubor tvořilo dvacet pět dětí s ADHD z druhého stupně základních škol. Byla stanovena výzkumná otázka: Liší se nějakým způsobem motivace u dětí s ADHD od dětí bez této poruchy? Cílem bylo zjištění úrovně motivace žáků s ADHD ke školní práci. Uvedenou diplomovou práci bude možno využít pro seznámení veřejnosti s problematikou ADHD a dále by mohla tato práce posloužit jako nástin možnosti cíleného rozvíjení motivace v procesu vzdělávání žáků s ADHD. This graduation thesis deals with problems of motivation in children with ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). The theoretical part contains the definition of ADHD, definition, typical symptoms, factors contributing to the emergence of sowing disorder (malfunction) and problems of children with ADHD. The next section describes the motivation, resources and ways to motivate students. The practical part is devoted to research, the technique used was a questionnaire and interview. The research group consisted twenty-five ADHD children from the second degree of primary schools. The research question was set up: Do motivation in children with ADHD from children without the disorder differ any way? The aim was to determine the level of motivation of students with ADHD on school work. This mentioned graduation work will be used to familiarize the public with ADHD problems, this work could serve as an outline of the targeted educational development of motivation of students with ADHD.
Keywords:
ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder); hyperactivity; impulsivity; inattention; motivation; school performance; ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder{--} porucha pozornosti s hyperaktivitou); hyperaktivita; impulzivita; motivace; nepozornost; školní výkonnost Citation: MICHALOVÁ, Lenka. Problematika motivace u dětí s ADHD.. České Budějovice, 2010. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/16634