Název:
Stalinismus v Československu - zhodnocení výuky na středních školách v České republice
Překlad názvu:
Stalinist Period in Czechoslovakia - Its Interpretation and Teaching in Secondary Education
Autoři:
Hána, Petr ; Jirásková, Věra (oponent) ; Havlůjová, Hana (oponent) Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Padesátá léta mohou být považována za jedno z nejhorších období v dějinách Československa. Totalitní komunistický režim v letech 1948 až 1953 je nazýván stalinismem. Hlavním cílem práce je zhodnotit výuku období stalinismu v Československu na středních školách a částečně také zhodnotit správnost a komplexnost současných učebních osnov a výukových metod. Vedlejším cílem práce je představit a popsat stalinismus jako typický příklad totalitarismu a vymezit hlavní znaky této nedemokratické formy vlády na základě příkladu Československa v letech 1948 - 1953. Práce začíná teoretickou částí a pokračuje případovou studií až do části praktické. První kapitola klasifikuje totalitarismus, definuje historické pozadí a určuje jeho hlavní znaky. Druhá kapitola popisuje a vysvětluje stalinismus, který je typickým příkladem totalitarismu aplikovaného v Sovětském svazu, odkud se rozšířil do většiny komunistických zemí, včetně Československa. Třetí kapitola ukazuje na příkladu Československa v letech 1948 - 1953 aplikaci prvků a metod stalinismu používaných k ovládání společnosti dle sovětského modelu. Praktická část práce se zaměřuje na představení období stalinismu v Československu v učebnicích pro základní a střední školy. Je zde také obsaženo hodnocení používání aktuálních historických a politologických pojmů v...1950s may be classified as one of the worst periods in Czechoslovakia's history. The totalitarian communist regime in the period between 1948 and 1953 is called the Stalinism. The primary objective hereof was to evaluate teaching about the Stalinism period in Czechoslovakia in secondary schools, in particular, to assess the scope of correctness and completeness of the related curriculum and teaching methods. The secondary objective hereof was to introduce and describe the Stalinism as a typical example of totalitarianism and to define crucial elements of this non-democratic form of government using the example of Czechoslovakia from 1948 to 1953. The thesis proceeds from the theoretical part via a case study to the practical part. The first part classifies totalitarianism, defines its historical outset and determines its main features. The second chapter describes and explains the Stalinism, which is a typical example of totalitarianism having functioned in practice in the Soviet Union from where it spread to the majority of the Communist countries, including Czechoslovakia. The third chapter explains the practical application of the Stalinism elements and methods used to control a society according to the Soviet model using the example of Czechoslovakia from 1948 to 1953. The practical part hereof focuses...
Klíčová slova:
Církev; Dějepis; Gymnázium; Komunistická strana; Moderní dějiny; Politické procesy; Politický vězeň; Propaganda; Stalinismus,Totalitarismus; Učebnice; Výuka; Výukové materiály; Základy společenských věd; Ústav pro studium totalitních režimů; Časová dotace; Československo; Člověk v tísni; Basics of social sciencies; Church; Czechoslovakia; Education; Education materiales; Grammar school; History; Institute of totalitarian regimes studies; Komunist party; Modern history; People in need; Political prisoner; Political trails; Propaganda; Stalinism; Textbook; Time donation; Totalitarism