Original title:
Modální analýza pryží odpruženého kola Stadler se dvěma variantami listových tlumičů
Translated title:
Modal analysis of a rubber-suspended Stadler wheel with two variants of leaf dampers
Authors:
Šnábl, Pavel ; Pešek, Luděk ; Bula, Vítězslav Document type: Research reports
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem těchto modálních analýz bylo identifikovat vlastní frekvence a tlumení pryžo-odpruženého kola a porovnat jak obě varianty tlumičů mezi sebou sebou, tak s dřívějším měřením gumo-odpruženého kola typu Stadler bez tlumičů. Experimentální modální analýza probíhala v laboratoři ÚT s použitím jednobodového buzení (SIMO) na pryžo-odpruženém kole. Z této dynamické analýzy byly získány vlastní frekvence a tvary kmitání kola v pásmu do 6,4 kHz. Následně byly provedeny i detailnější analýzy v úzkém frekvenčním pásmu zaměřené na chování tlumičů se smykovým elementem v důležitých rezonancích pro vznik valivého a kvílivého hluku.The aim of this work was an experimental modal analysis of the Stadler tram wheel for two shock absorber variants: a) standard leaf shocks, b) leaf shear shocks. In the report the measurement methodology is described and the results of the modal analysis are tabulated. The results of the modal behaviour of each damper variant give an assessment of their effectiveness in suppressing significant resonances and the corresponding mode shapes. Standard leaf dampers designed as an open steel-rubber sandwich contributed most to the damping enhancement for the R3 shape, followed by R2. Newly developed leaf shear dampers provided a significant increase in damping for the R2 shape compared to standard dampers.
Keywords:
modal analysis; rail-way wheel; vibration dampers
Institution: Institute of Thermomechanics AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: https://hdl.handle.net/11104/0348148