Original title:
Opakovaně vykročit za poznáním - epistemologie Mikuláše Kusánského
Translated title:
To step out repeatedly in search of knowledge - epistemology of Nicholas of Cusa
Authors:
Nemec, Šimon ; Žemla, Martin (advisor) ; Němec, Václav (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem bakalářské práce je prověřit konzistenci gnoseologických úvah Mikuláše Kusánského ve spisu De docta ignorantia. Na základě dobové kritiky Johannese Wencka z Herrenbergu otevřeme některé zdánlivé nedostatky textu, na něž za pomoci Mikulášových textů z prvního období tvorby odpovíme. Ukážeme vztah metody vědění o nevědění k možnosti poznávání a rekonstruujeme hierarchii kognitivních mohutností, které nám k poznávání slouží. Pomocí takové rekonstrukce rozvedeme polemiku mezi Wenckem a Kusánským, přičemž se ukáže povaha konzistence Mikulášova gnoseologického myšlení.The aim of the bachelor thesis is to examine of the consistency gnoseological thought of Nicholas of Cusa in De docta ignorantia. On the basis of a contemporary critique by Johannes Wenck of Herrenberg, we will open up some seeming shortcomings of the text, which we shall answer with the help of Nicholas' texts from the first period of his work. We will show the relation of the method of scientific ignorance to the possibility of knowing and will reconstruct the hierarchy of cognitive capacities that serve us in our search for knowledge. Using such a reconstruction, we will elaborate the polemic between Wenck and Nicholas, showing the consistency or inconsistency of Nicholas gnoseological thinking.
Keywords:
Cusanus|Nicholas of Cusa|knowing|ignorance|measure|faith|intellect|reason|sense|cognitive capacities|consistency|epistemology|theology|mystical union; Kusánus|Mikuláš Kusánský|poznání|nevědomost|měřítko|víra|intelekt|rozum|smysl|kognitivní mohutnost|konzistence|epistemologie|theologie|mystické spojení
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/186610