Original title:
Projekt NEOM: Komparativní analýza domácí a zahraniční komunikace
Translated title:
Project NEOM: Comparative analysis of domestic and foreign communication
Authors:
Kvasničková, Alžběta ; Ťupek, Pavel (advisor) ; Ženka, Josef (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] This bachelor thesis focuses on Saudi Arabia's grand transformation strategy, Economic Vision 2030 and its flagship project, NEOM, an emerging futuristic megacity in Tabuk. NEOM is envisioned as a global hub for trade, innovation, and sustainability, attracting tourists, digital nomads, and investors. The thesis reviews the concept of the rentier state in Saudi Arabia and its national branding strategy and analyzes how NEOM plays a vital role in achieving the Economic Vision's objectives. It investigates the debate surrounding the NEOM project on Twitter and compares Arabic and English discussions to understand the project's communication, which is a part of the rebranding strategy. The analytical part examines the discussion of the NEOM project on Twitter, to assess the reception of the project among domestic and foreign audiences and the communication strategy of the Saudi government. The findings from the Social Network Analysis aim to assess the successes of Saudi rebranding so far, as part of a deeper economic transformation.Tato bakalářská práce se zaměřuje na Ekonomickou vizi 2030 Saudské Arábie, ambiciózní transformační strategii Saúdské Arábie, a její stěžejní projekt NEOM, vznikající futuristické megaměsto v provincii Tabúk. NEOM je koncipován jako globální centrum obchodu, inovací a udržitelnosti, které má přilákat turisty, digitální nomády a zahraniční investory. Práce poskytuje přehled o konceptu rentiérského státu v Saúdské Arábii a její snahou o nation rebranding, přičemž analyzuje roli klíčovou roli projektu NEOM při dosahování cílů Ekonomické vize 2030. Práce zkoumá přijetí projektu NEOM na Twitteru, kde porovnává arabské a anglické jazykové varianty platformy, což má za cíl zmatovat komunikaci projektu, který je součástí strategie rebrandingu. Analytická část zkoumá diskusi o projektu NEOM na Twitteru s cílem posoudit přijetí projektu mezi domácím a zahraničním publikem a komunikační strategii saúdské vlády. Zjištění získaná za pomocí Analýzy sociálních sítí mají za cíl zhodnotit dosavadní úspěchy saudského rebrandingu v rámci hlubší ekonomické transformace.
Keywords:
NEOM|Saudi Arabia|Communication|Social Network Analysis|Economic Vision 2030; NEOM|Saúdská Arábie|analýza sociálních sítí|Ekonomická vize 2030|komunikace
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/186687