Original title:
Advektivní transport mezi atmosférickými vrstvami
Translated title:
Advective transport between atmospheric layers
Authors:
Zajíček, Radek ; Šácha, Petr (advisor) ; Karami, Khalil (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] The transport in the middle atmosphere is controlled by the global-scale Brewer-Dobson circulation. Advective transport is an important component of the Brewer-Dobson circulation. Using the transformed Eulerian mean framework this thesis focuses in detail on advective transport in the middle atmosphere based on data from the ERA5 reanalysis and chemistry-climate models within the Coupled Model Intercomparison Project Phase 6 (CMIP6) and the Chemistry-Climate Model Initiative (CCMI-1). Part of the thesis concerns the derivation of a new method for analytical decomposition of transport changes into partial kinematic factors such as accelerating residual circulation, changes in the vertical structure of the middle atmosphere and others.Transport ve střední atmosféře je řízen globální Brewer-Dobsonovou cirkulací. Advektivní transport je důležitou složkou této cirkulace. Předložená diplomová práce se zaměřuje podrobně na advektivní transport ve střední atmosféře pomocí transformovaného Eulerovského průměru a to na základě dat z reanalýzy ERA5 a chemicko-klimatických modelů z projektů Coupled Model Intercomparison Project Phase 6 (CMIP6) a Chemistry-Climate Model Initiative (CCMI-1). Část práce se týká odvození nové metody pro analytickou dekompozici změn transportu na dílčí kinematické faktory, jako jsou urychlující reziduální cirkulace, změny ve vertikální struktuře střední atmosféry a další.
Keywords:
Residual mean circulation|tropopause|stratopause|middle atmosphere|Brewer-Dobson circulation; Residuálně průměrovaná cirkulace|tropopauza|stratopauza|střední atmosféra|Brewerova-Dobsonova cirkulace
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/184911