Original title:
Cestovní ruch a rekreace ve vybrané oblasti Šumavy a jejího podhůří
Translated title:
Tourism and recreation in selected area of Šumava mountains and its foothills
Authors:
JANEČEK, Petr Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této práce je především zhodnocení současného stavu cestovního ruchu v popisované oblasti dvanácti obcí. Velká pozornost byla věnována struktuře předpokladů rozvoje cestovního ruchu, protože zájmové území se velice liší v rozmístění atraktivit cestovního ruchu. Pro destinaci je velice důležité znát návštěvníka, který do místa přijíždí. Povědomí o jeho potřebách je základní podmínkou k jejich uspokojení. Proto jsme se v práci také zabývali zhodnocením struktury návštěvníků cestovního ruchu. Zaměřili jsme se na jeho vnímání lokality, vtah k ceně, způsobu cestování a na další faktory, které jsou klíčové při marketingových operacích. Popisované území se velice liší v počtu předpokladů jedlá- li se jak o přírodní tak i o historické předpoklady. Výsledkem této práce by nemělo být pouhé zmapování předpokladů a ukázání nerovností v jejich rozmístění, ale také podat návrhy jak tyto nerovnosti zmenšit. The described area has potential for tourism development. Essentially, this is a potential of natural origin. Majority of the location has a high potentiality for tourism. It is represented by the the above mentioned possibilities of natural and cultural places that attracks visitors . Complex potential occurs in the village Velhartice and Kašperské Mountain, which is known for its historical sights. Other historical attractions are located in a few other locations. They they are used well and they complement the range of natural attractions. Tourism-attractive sites of interest are very unevenly located across the area. These differences in location can be partially reduced by new attractions, which will focuse on the fun element. Another way to reduce inequality would be the emergence of educational tourism and thematic trails. Considerating the offer and demand; and the segment of customers on the market of tourism, we come up with the know-how that could be used for marketing and sales promotions; or the creation of business plans. The results of this work could be used by people working in the Destination management, aimed at creating and developing menu of activities for participants of tourism in these regions. The information obtained can offer additional work that will deepen the achieved interim results.
Keywords:
holiday; potency; recreation; turism; cestovní ruch; předpoklady cestovního ruchu; rekreace; Šumava Citation: JANEČEK, Petr. Cestovní ruch a rekreace ve vybrané oblasti Šumavy a jejího podhůří. České Budějovice, 2010. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Ekonomická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/14773