Original title:
Nehoda není náhoda
Translated title:
An accident is not an accident
Authors:
FRÖSTLOVÁ, Gabriela Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V mé bakalářské práci na téma {\clqq}Nehoda není náhoda`` jsem se zabývala dopravními nehodami. Toto téma je stále velice aktuální. Každý den nás noviny či jiná média informují o nehodách, které se na silnicích udály. V teoretické části jsem se soustředila na charakteristiku dopravních nehod, dále na jejich příčiny, rizikové faktory, následky a v poslední části na prevenci dopravních nehod. V praktické části je zpracován výzkum, který byl zaměřen na náhodné řidiče. Tato práce měla dva cíle. Prvním cílem bylo zmapovat chování řidičů v okresech Český Krumlov a České Budějovice. Druhým cílem bylo zjistit, jak ovlivňuje řidiče únava. V praktické části byly pro testování hypotéz použity dvě techniky. Jednou byla sekundární analýza statistických údajů. Druhou technikou bylo dotazníkové šetření. Základní soubor tvořilo 132 respondentů. Byli to náhodně vybraní řidiči z okresů Český Krumlov a České Budějovice. Hypotéza č. 1: Řidiči mladší 25 let způsobují více dopravních nehod než řidiči starší 25 let, byla na základě výzkumu vyvrácena. Hypotéza č. 2: Únava řidiče zvyšuje riziko dopravní nehody, byla potvrzena. Nejčastějším projevem únavy u respondentů bylo snížení pozornosti. Z výzkumu vyplynulo, že nejčastější příčinou dopravních nehod u respondentů byla nepozornost. Došla jsem k závěru, že by pro řidiče měly být dostupnější kurzy bezpečné jízdy. Tato práce by mohla sloužit jako výukový materiál na základních či středních školách pro začínající řidiče. The present bachelor thesis, entitled ``Accident is not Incident{\crqq}, focuses on traffic accidents. The said theme represents a hotly debated issue. Every day, newspapers and other media inform us of accidents that occur on roads. The theoretical part of the thesis deals with the characteristics of traffic accidents, together with their causes, risk factors, and consequences; the last chapter discusses the prevention of traffic accidents. Accordingly, the practical part analyzes a research that was aimed at randomly selected drivers. The objective of the present thesis is twofold. First, the thesis attempts to map the driver{\crq}s behavior in the districts of České Budějovice and Český Krumlov. Second, its aim is to ascertain to what extent tiredness influences drivers. The practical part utilizes two techniques to examine the given hypotheses: the secondary analysis of statistic data and questionnaire research. The basic analyzed group consisted of 132 respondents, i.e. randomly selected drivers from the districts of České Budějovice and Český Krumlov. Hypothesis No. 1 asserting that drivers under 25 years of age cause more traffic accidents than drivers aged over 25 has been refuted on the basis of the research. Hypothesis No. 2 claiming that the driver{\crq}s tiredness increases a risk of traffic accident has been confirmed by the research. Respondents{\crq} tiredness most often led to the decrease in their attentiveness. The research verified that inattentiveness on the part of drivers is the most common cause of traffic accidents. In conclusion, I am of the opinion that safety driving courses should be made more accessible for drivers. The present thesis could be utilized as educational material at basic or secondary schools or for trainee drivers.
Keywords:
cause; consequences; traffic accident; dopravní nehoda; následky; příčina Citation: FRÖSTLOVÁ, Gabriela. Nehoda není náhoda. České Budějovice, 2010. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/17424